• Johan Hoffstedt på Holmgrens i Vimmerby med en av deras större miljöbilar. Foto: Emma Sellbrink

”De allra flesta leasar”

Köpa, leasa eller köra med egen bil? Att ha bil i företaget kan vara en djungel, men Johan Hoffstedt på Holmgrens bil i Vimmerby reder ut begreppen.

Vare sig det gäller transportbilar eller en personbil att ha på kundbesöken så behöver de flesta företag en eller flera bilar.

Om företaget köper eller leasar en bil så förmånsbeskattas den som kör bilen, en summa läggs på på lönen som det dras skatt på. Kör man däremot sin egen bil i tjänsten får man istället en skattefri ersättning på 18,50 kronor per mil.

Vanligast att leasa

Det vanligaste idag är att företag leasar bilar, enligt Johan Hoffstedt, divisionschef försäljning på Holmgrens i Vimmerby.

– Köper man en bil till företaget så binder man ju kapital som kanske är bättre att lägga på andra investeringar. Att binda pengar i bilar är nog inte många som ser som en bra lösning, säger Johan Hoffstedt.

När man leasar bilen har man den istället en begränsad period eller ett antal mil, och har ett restvärde när man byter in den.

Att köpa en bil privat att använda i företaget är inget Johan Hoffstedt rekommenderar.

– Om jag höftar mellan tummen och pekfingret kostar en normalstor bil kanske 50 kronor milen att köra, med värdeminskning, service, drift och så vidare och då kommer man inte långt med 18.50 kronor. Och har man lån på den så tillkommer det. Men det är klart, äger du en bil som är billig i drift och du använder den i tjänsten några gånger om året är det kanske idé. Annars är det sällan lönsamt att använda egen bil.

Viktigt med behovsanalys

När en företagskund kommer för att leasa en ny bil är det viktigt att göra en behovsanalys. Ofta har större företag en policy om hur bilköpet ska gå till och vad det får kosta, men det är också viktigt att förmånstagaren som ska köra bilen trivs i den.

En miljöbil är till exempel billigare att ha när det gäller förmånsbeskattningen, men passar kanske inte alla.

– Miljöbilar finns kanske inte i alla klasser, om man till exempel behöver en större bil. Och åker man mycket i tjänsten ska man kanske inte ha en liten bil när det gäller säkerhetsaspekten. Jag tycker att alla bilhandlare har en skyldighet att sätta kunderna i rätt bilar, så att till exempel inte sätter företagaren som kör 5000 mil per år i den minsta bilen, säger Johan Hoffstedt.

Det viktigaste när det gäller leasade bilar tycker han är att titta på totalkostnaden.

– Man måste väga in vad det kostar under hela leasingperioden med till exempel värdeminskning och service. Det är inte säkert att den dyraste bilen alltid är dyrast att ha.