• Utanför Däck-City står firmans lilla rosa bil med öppna dörrar och spelar musik hela dagarna. Repertoaren växlar med årstiden och Kristian Andersson låter gärna besökarna få en av alla de snöskrapor han har fyllt bilgolvet med.

”Det är viktigt att företagarna engagerar sig i sin stad”

- Det är jätteviktigt för företagare att engagera sig i stadens utveckling. Utan ett engagerat näringsliv fungerar inte staden och tvärtom. Vi måste samverka.
Det säger Kristian ”Krille” Andersson på Däck-City /Mekonomen Bilverkstad i Nybro, som tillsammans med Nybro Handel och Nybro Företagargrupp har satt fart på årets julskyltning och dessutom dragit igång en ny, gammaldags julmarknad.
- Julskyltningen var härlig, annorlunda och många hade tänkt nytt. Vi har också mött ett brett engagemang inför julmarknaden, som vi hoppas ska bli tradition. Alla handlare är med och det blir fullt med ”knallar” på torget och längs gatorna i centrum, berättar Krille, som ordnat 150 000 i sponsring av företagarkollegor och styvt det i kommunala anslag.
Pengarna har använts bl.a. till en ny fin trädbelysning, 600 miljöanpassade (nedbrytbara), svävande rislampor, 1 500 marschaller och en rad framträdanden av lokala artister, körer och orkestrar.
- Jag vill att vi ska känna gemenskap och stolthet över vår lilla stad, och att det ska gå bra för den lokala handeln. Förklarar Krille sitt engagemang.
Han har haft bråda dagar inför julmarknaden, samtidigt som vinterförberedelserna skapat rusch i däcksfirman. Men också god hjälp i planering och genomförande av handlarna i Nybro – främst Niklas Gratte, Jessica Lindberg, Anders Ritter och Carina Dietrichson.
Nu ser han fram emot att dra lott om vilka tre barn som ska få sin julklappsönskan uppfylld på riktigt. Den 92-åriga, vitskäggiga tomten har noterat vad barnen vill ha och några av dem ska också bli uppvaktade med detta i hemmet inför julen! Ännu en ny samverkansgrej för handlarna. Och kommunen öppnar upp sin foajé, där barn får hjälp av 5-6 tjejer att julpyssla – kanske göra en dörrkrans, några smällkarameller eller annat skoj inför julen. Alla har kanske inte de möjligheterna därhemma, förklarar Krille.
När Krille köpte Däck City 2008 kunde han egentligen ingenting om däck, men han var besjälad av att skapa sitt eget företag. På fem år har han ökat omsättningen från två till 10 miljoner.
- Vi jobbar mycket med ett trevligt bemötande av kunderna. Servicen ska vara trevlig och glad och vi skapar förtroende genom att inte sälja på folk mer än vad de behöver, säger han.
- Men det är viktigare än man tror, att köpa rätt däck.  Där kan vi ge råd, så att man både får ett trafiksäkert och ekonomiskt val. Nuförtiden är ju även däcken miljömärkta, så kunden har ett lättare val och medvetenheten om däckens betydelse har ökat. Det kan skilja 1-2 dl per 100 km i bränsleförbrukning vid onödigt högt rullmotstånd. Moderna däck har en insida och en utsida och det är viktigt att de monteras rätt, för att körningen inte ska kännas konstig.
Det är också viktigt att välja rätt dimensioner. För små däck riskerar att sprängas vid felaktig belastning. I dag väljer de flesta att sätta vinterdäcken på aluminiumfälgar. Från 16” fälg och uppåt finns det knappt plåtfälgar längre och priserna har närmat sig varandra.

FAKTA/ Däck-City i Nybro AB

Grundat: 2008 i nuvarande form
Ägare: Kristian Andersson
Bransch: Bilverkstad, däckservice
Anställda: 5
Omsättning: 10 mkr