”Det ska vara svårt att inte handla av oss”

Med köpet av Industri AB Hjalmar Johansson i Anderstorp i januari i år fick Konga Mekaniska Verkstad AB en fin komplettering av sin kapacitet för tillverkning av transportvagnar. Rörbockning i Anderstorp, plåtbearbetning i Konga och tråddragning i delägda Fine Interior i Vietnam. Fast alla tre enheterna kan lite av varje.

- Och både Hjalmar Johansson och vi är etablerade familjeägda företag, så vi talar samma språk, säger Paul Haglund, ägare och VD i Konga Mekaniska.

- De har en tekniskt bra fabrik, men marknadsföringen har varit blygsam, så vi kommer in som hand i handske. Och med den nytillsatte VD:n Thomas Hiljemark ska försäljningen från Värnamo förstärkas.

I Vietnam har Konga Mekaniska köpt in sig i till 40 % i det företag som göteborgaren Johan Sundberg startat två år tidigare. Det har ett eget säljbolag i Göteborg, Fine Scandinavia.

- Men vietnameserna tillverkar också produkter som går direkt in i vårt lager här i Konga, berättar Paul Haglund. Bland annat trådbackar till Elfas garderobssortiment.

Marknadsföring och försäljning är styrkan i Konga Mekaniska, som specialiserat sig på vagnar för att flytta gods inomhus.

Det kan vara t.ex. hyllvagnar, platåvagnar, trådkorgsvagnar och rullcontainrar. Försäljningen sker via ett 20 tal grossister typ AJ Produkter, Gerdmans, Orderinvest och Staples.

Skandinavien är hemmamarknad, men Konga Mekaniska har egna säljbolag i Tyskland och Frankrike och återförsäljare på andra marknader - totalt 23 länder.

- Vi säljer ett produktkoncept, inte en tillverkning. Det som gör oss unika är att vi garanterar lagerhållning av hela sortimentet och omgående leverans till grossistens kund, förklarar Paul Haglund. Dessutom förser vi grossisterna med bilder och annat säljmaterial på ett USB-kort, så det är mycket lätt för dem att integrera produkterna i sitt marknadsutbud.

- Det ska vara svårt att säga nej till att handla av oss, säger han!

Men det räcker inte med marknadens bredaste sortiment, avsett att fånga så många kunder som möjligt. För att ligga i framkant krävs också en effektiv organisation.

- Förra året investerade vi 16 mkr i maskiner och system för styrning och scanning. Nu har vi ett PIM-system (Product Information Management) som gör att vi kan uppdatera fem informationskällor på ett enda ställe. Ändrar du t.ex. ett mått på en ritning, så slår det genast igenom i både produktkatalogen och på hemsidan.

Paul Haglund ser positivt på framtiden.

- Jag tror på en återindustrialisering här i Sverige. Det handlar mycket om miljötänkande och ledtider.

Han hoppas också att barnen Johanna och Jonatan, som båda arbetar i företaget, ska ta över det som han själv och pappa Stig startade 1987.

Men än tänker han själv fortsätta att driva utvecklingen framåt. Siktet är inställt på en 50-procentig ökning av försäljningen till 2018.