• Kalle Petersson och Håkan Nyström arbetar tillsammans med Bettan Karlsson på det lokala kontoret i Vimmerby. Foto: Jenn Hultberg
  • I våras började GDL med en ”shop” för allmänheten där man kan köpa både grus, täckbark, sjösten med mera. Foto: Jenn Hultberg

”Finns ingen transport vi inte klarar av”

Sedan fyra år finns transportföretaget GDL i sin nuvarande form i Vimmerby. Möt företaget som sköter logistiken av allt från matkassar till spolning av avlopp, med det lokala näringslivet i fokus.

Lite väl anonyma har man väl varit, konstaterar platschefen Magnus Krantz och poängterar att nya skyltar och flaggor snart är på väg till lokalen på Älåkragatan.

– Vi vill synas lite mer för allmänheten, säger han.

På kontoret jobbar sex personer, varav tre på den lokala kundtjänsten. De tar emot samtal från kunden och förmedlar därefter de maskiner som krävs för uppdraget.

– Vi sköter allt från beställning, förmedling till fakturering. Det är en väldig bredd på arbetet och vi har alla olika specifika ansvarsområden, säger Kalle Petersson och Håkan Nyström.

Lokalt tänk

Lite enkelt förklarat är GDL en knutpunkt som tillhandahåller maskiner av olika slag till sina kunder. De har så kallat transportörsavtal med 15 lokala företag.

–Pengarna i uppdraget ska stanna i Vimmerby med omnejd. Det är det som skiljer oss från andra aktörer på marknaden, säger Magnus Krantz.

– När vi anlitar våra lokala företag vet vi att de alltid gör ett fantastiskt jobb. Det är underleverantörerna som är blodådrarna i hela verksamheten.

GDL har nyligen investerat i en utrustning som gör det möjligt att filma ledningar under marken, exempelvis VA-ledningar.

– Vi har en ny filmbuss med den senaste utrustningen på marknaden som gör att vi kan förutse skador genom att filma rören under marken. Det kan till exempel vara bra att göra innan man köper hus för att se vilket skick ledningarna har, säger Magnus Krantz.

Företaget har många större projekt på gång. Projekt som man hoppas ska ge ringar på vattnet.

–Det handlar om ett helt nytt sätt att distribuera i vårt område. Vi hoppas kunna förverkliga det här projektet inom kort.

–Vi måste hela tiden anpassa oss för att överleva i den här branschen. Det enda vi vet är att uppdragen förändras hela tiden. Men det finns ingen transport vi inte klarar av, säger Magnus Krantz.

Hur ser ert företag ut om tio år?

–Då hoppas jag att vi är det stora navet för transporter i närkommunerna. Och att vi utvecklar ännu mer kontakter med näringslivet. Sen ska det bli spännande att se hur köpbeteendet hos kunderna ser ut om tio år och jag tycker att IT-frågor är väldigt spännande. Men jag tror att trenden går mer åt "all-inclusivehållet", att kunden vill anlita en aktör som sköter allt till projektet.

FAKTA/ GLD

* 2011 slogs flera lastbilscentraler samman och bildade GDL

* GDL är ett transport- maskin- och logistikföretag i södra Sverige som hyr ut olika maskiner till kunden beroende på uppdraget. Exempelvis gräv-jobb, renhållning, tryckning och spolning av vattenbrunnar, maskintjänster, med mera

* Har sex stycken anställda på kontoret i Vimmerby

* Vimmerbykontoret omsätter cirka 60 miljoner kronor per år

* 40 procent av kunderna är större aktörer såsom Stena Recycling, Svevia, NCC, PEAB, Kanonaden, Skanska samt de närliggande kommunerna. Resten mindre företag och privatpersoner