• Pontus Cornelius, Ernströmsgruppen. Foto: Pressbild/Ernströmsgruppen

"Framtidens jobb digitaliseras – hänger vi med?"

Under snart 100 år har Ernströmgruppen och dess ägarbolag, Ernström & Co, köpt upp olika företag runt om i Norden, främst i storstäderna. Men nu riktar man fokus mot Småland. – Vi driver vårt företag i en "småländsk anda" och köper bara bra bolag från bra människor som vi vill fortsätta utveckla på plats i Småland, säger Pontus Cornelius på Ernströmgruppen.

Ernströmgruppens affärsfilosofi beskriver de som "att stärka nordiska företags konkurrenskraft". Idén går ut på att köpa upp bolag från personer som vill sälja sina livsverk, och utveckla dem för marknaden. De har genom åren köpt upp medelstora företag runt om i Norden, med fokus på bolag i storstäderna. I dag äger Ernströmgruppen 18 bolag i de nordiska länderna. Nu säger Pontus Cornelius att man vill satsa mer på företag i smålandsregionen, som har en omsättning på mellan 100-250 miljoner kronor.

– Vi vill köpa "moster Agdas" livsverk som hon byggt upp, och fortsätta att driva det på orten. Vi tror inte på att slå samman företagen, att flytta dem från orten eller sälja av, som kanske många riskkapitalbolag gör. Men vi tror inte att det är bra varken för de anställda, för bygden eller för företaget.

– Vi vill kombinera det bästa från båda världarna – småföretagens kreativitet, med storföretagens konkurrenskraft.

Varför tittar ni nu på Småland?

– Vår affärsidé grundar sig egentligen i en "småländsk anda". Vi ser på våra bolag som ett ekosystem med rejäla företag inom olika branscher som tillsammans ska stärka Nordens industri, och vi vill få in småländska bolag för att stärka den affärsmodellen.

Vad händer med de bolag som ni köper upp?

– Vi utvecklar dem istället för att sälja dem och satsar på företagen på plats. Digitalisering är en viktig del i utvecklingen i dag, säger Pontus Cornelius.

Han menar att framförallt industrin kommer tvingas hänga med i den digitaliserande utvecklingen, om man ska kunna driva konkurrenskraftiga företag.

– Inom en 20-årsperiod förutspås vartannat jobb automatiserats. Det gäller för företagen att hänga med i förändringen. Vi kommer att påverkas i mycket stor omfattning och vad händer i ett samhälle där man inte har vettig sysselsättning? Hur kan då vi som företag stärka vår konkurrenskraft och se till att vi kan erbjuda dessa jobb? I detta arbete har naturligtvis säljare av sina företag ett stort ansvar att se till att deras företag finns kvar överhuvudtaget om ett par år och därmed valet av en ny ägare, oavsett om man säljer till oss eller någon annan.