• Glasbaren väger tre ton och består av blått glas. Foto: Pressbilder/Kosta Boda Art Hotel
  • Hotellet har många konferensgäster. Foto: Pressbilder/Kosta Boda Art Hotel
  • Till och med i en av poolerna finns det en glasutställning. Foto: Pressbilder/Kosta Boda Art Hotel

”Gästerna ska få en känsla av glasets närvaro direkt”

Kosta Boda Art Hotel firade fem år i somras. Men glaset har varit centralt i Kosta ända sedan 1742 när glasbruket grundades. – Det här är verkligen ett unikt hotell, det finns inget liknande, säger Ulrica Olsson hotellets marknadsansvarig.

Entrén är utformad för att påminna om en glashytta, Glasbaren består av tre ton blått glas, en av poolerna har en utställning med glaskonst under vattnet och restaurangen serverar glasinspirerade måltider. Vad som är Kosta Boda Art Hotels tema råder det ingen tvekan om.

– Från det att gästerna kommer in ska de få en av känsla av glasets närvaro, vi är inte bara ett hotell utan även ett showroom för Kosta Bodas vackra glas, säger Ulrica Olsson.

Hon beskriver det som att hotellet står på två ben, privatgästerna, som oftast kommer på helgerna, och företagen som bokar på veckodagarna.

– Konferensdelen har vuxit starkare och många av företagen har upptäckt att vi ligger mittemellan de olika divisionerna/enheterna vilket innebär att vi blir en naturlig mittpunkt, fortsätter Ulrica Olsson.

Många av konferensgrupperna har ett pressat tidschema med ett intensivt konferensarbete.

– De hinner på sin höjd besöka spa-avdelningen, säger Ulrica Olsson.

Aktiviteter

För de som vill ha aktiviteter på sin konferens finns det dock mycket att välja på.

– Bland annat har vi en glasshow där man får se när glasblåsarna driver fram ett unikt glasföremål eller så kan gästerna själva prova på att blåsa, och ibland hyr vi in en formgivare från glasbruket.

Glasprovningar, där man får pröva hur vinglasets kupa påverkar vinets karaktär, är en annan uppskattad aktivitet.

Som mest kan hotellet ta 220 gäster, och det händer ofta att det är fullt.

– September och oktober är väldigt busy när det gäller konferenser, säger Ulrica Olsson.

Upptagningsområdet är från hela Sverige men givetvis med betoning på södra delarna såsom Småland, Halland, Skåne och Blekinge.