• Just nu ligger SocialViews personalstyrka på åtta personer. Innan årets slut är målet att vara uppe i 20 anställda.
  • ”Folk har i regel ganska god kunskap om traditionell och digital marknadsföring men social marknadsföring är nytt”, säger vd:n Marcus Smith.

”Innan vi har landat så lyfter vi igen”

SocialView är precis installerade i sin nya lokal. Men där kan de bli kortvariga. Innan årets slut ska personalstyrkan gå från åtta till 20 anställda. – Innan vi har landat så lyfter vi igen, säger vd:n Marcus Smith.

Som en effekt av sociala mediers ständiga utveckling och framfart lyfte Utvecklarna ut sin sociala mediebolagsdel till ett eget företag under förra året och gav det namnet SocialView.

Företaget, som har gått från två till åtta anställda i skrivande stund, vill nu fortsätta sin expansiva resa.

– Vi ska bli två till i februari och ha sammanlagt 20 medarbetare innan årets slut, säger Marcus Smith.

Det var rejält, vad beror det på?

– Vi tror på det vi gör och har planerat detta under ett års tid. Vi har testat marknaden och ser att det finns ett hål som heter sociala medier. Folk har i regel ganska god kunskap om traditionell och digital marknadsföring men social marknadsföring är nytt.

Smith förklarar att det är i användandet av sociala medier som kunskapen brister.

– De kan vara svårt för företagen att mäta vad sociala medier ger tillbaka. Efter den lagda strategin hjälper vi till att skapa löpande innehåll, engagera befintliga och nya kunder och annonsera mot specifika målgrupper.

”Lever per vecka”

I början av februari bytte de även lokal – från 56 till 120 kvadratmeter, där 80 är kontorsyta.

– Den sista tiden fanns det inte ens bord till den åttonde personen.

Om ni utökar till 20 medarbetare, räcker den befintliga lokalen till då?

– Nej, det gör det inte. Detta är bara ett litet steg i rätt riktning, jag har stora visioner och vi har redan kikat på fler lokaler i Stockholm där vi ska etablera oss inom en snar framtid.

Hur fungerar det?

– Det är så hela vår verksamhet fungerar. För ett halvår sedan var vi inte samma företag som i dag och om ett halvår till säger jag helt andra grejer, då är vi någon annan stans. Vi ser inte bara det som är runt hörnet, vi ser det som är långt där framme.

Vad som händer i företaget om tio år vill han inte spekulera i.

– Oj, jag vet inte ens vad jag gör nästa vecka. Jag lever per vecka ungefär. Men om tio år, var är vi då? Jag vågar inte svara på det, vi kanske har tagit en helt ny riktning då.