• Jörgen Nilsson har firat 20 år med sitt företag Ultimate Sound i Vimmerby. Här gör han det han gillar allra mest: lyssnar på musik i en anläggning av riktigt bra kvalitet från Audio Analogue och Canton. Foto: Lena Dahlberg
  • Under 20-årsjubileumet hade Jörgen Nilsson Europa-premiär på högtalarna TAD CE-1 som fanns installerade i ett av ljudrummen hos Ultimate Sound.

20 års-jubileum för Ultimate Sound

Från hembesök hos kunder i Vimmerby till studiebesök i topphemliga ljudlaboratorier hos TAD i Japan. Jörgen Nilssons veckor kan verkligen variera, men det finns en röd tråd i allt han gör. Hans passion för ljud och viljan att förmedla det till alla han möter. – Inget berör oss människor så mycket som musik.

Vad hade hänt om inte Jörgen Nilsson jobbat som brevbärare för mer än 20 år sedan, och då kunnat korta sina arbetspass genom att springa postrundorna? Något som gav honom mer fritid, till både bordtennisspel och musiklyssnande.

– Ja faktiskt kan det haft en stor betydelse, skrattar Jörgen Nilsson, ägare till Ultimate Sound i Vimmerby som firade 20 år i slutet av förra året.

– Jag fick lite extra fritid eftersom jobbet var på beting på den tiden. Jag ägnade mig mycket åt musiklyssnande, lärde mig skillnaderna mellan olika anläggningar och insåg att musikupplevelsen blev så mycket bättre med en riktigt bra ljudanläggning.

Brevbäraren som sålde Pioneer

Jörgen Nilssons stora intresse, i kombination med att han i stort sett har absolut gehör, gjorde att han skaffade sig kunskaper som intresserade Pioneer.

– Jag blev ombedd att vara med på deras mässor och visa deras största produkter. Jag hade större kunskap än vad deras säljare hade.

Under en mässa i Göteborg för drygt 20 år sedan hade han Pioneers grundare i Sverige, Gunnar Holm, till bordet.

– Han sa att jag nog borde fundera på att göra något annat än att jobba som brevbärare. ”Lyckas inte du med en butik gör ingen det”. De orden gav mig självförtroende att starta Ultimate Sound.

Viktigt ta sig lyssnartid

Efter 20 år i branschen har Jörgen Nilsson kontakter och kunder över hela världen, även om det är i Sverige och Skandinavien han har sin största kundkrets.

– Jag bestämde mig för att nischa mig på bättre produkter än vad vanliga radio- och tv-handlare har. Jag hade ett otroligt svårt första år, men köpte in produkter som inte fanns någon annanstans. Jag lyckades sakta men säkert bygga kontaktnät och det började hitta hit långväga kunder.

Kunderna består till största delen av privatpersoner, cirka en tiondel är företag, studios och musiker.

– Alla gillar ju musik, eller hur? Mitt problem är att folk sällan tar sig tid att lyssna. Ska du äta en gourmetmiddag gör du ju inte det på en kvart. Jag önskar verkligen att man kunde tänka så om ljud också. Jag har flera ljudstudios för musiklyssnande, sedan behöver det absolut inte kosta skjortan som många tror. Du får en riktigt bra anläggning för under tio tusen kronor.

Säljer mest i väst

Bland det bästa Jörgen Nilsson vet är att ge människor han möter en aha-upplevelse när det gäller ljud.

– Jag ser det som en utmaning när folk säger att de inte hör någon skillnad. Sedan är det roligt att visa det jag kan om bild också. Jag har haft det bästa när det gäller tv från starten.

Just nu jobbar Jörgen Nilsson med märken som TAD, Pioneer, Mark Levinson och Canton. Han är ett välkänt namn för alla som jobbar med musik i någon form.

– När jag var i Japan för ett besök på TADs hemliga ljudlaboratorium blev jag presenterad som den i väst som säljer flest TAD-produkter. Jag trodde inte det var sant.

I Sverige har han ett samarbete med bland andra Benny Andersson.

– Han lånade TAD-högtalare av mig till inspelningen av den nya ABBA-skivan med livemusik. Jag var bland de första som fick höra konserten från Wembley Arena från 1979. Det var mäktigt.