• Peter Alfson levererade senaste 14-meters skyliften, monterad på en Volvo-lastbil, till Värnamo Energi.

ALP Maskin lyfter mot höjderna

ALP Maskin AB i Lessebo kan spara hundratusentals kronor till kommuner och andra kunder som köper fordon med skylift. Lösningen heter återanvändning och renovering av begagnade skyliftar, som förses med ny hydraulik och nytt elsystem.

- En skylift kan ha en livslängd motsvarande två-tre bilar, om man sköter den rätt, förklarar Peter Alfson, delägare i ALP Maskin. Och när vi renoverar så uppgraderar vi samtidigt med miljövänlig olja, så att systemet är anpassat till de miljökrav som gäller för bilar med Euro 6-kraven. Kostnaden kan vara 600 000 kr till en miljon lägre än för en ny lift, beroende på utrustning och typ av lastbil.

- Vi har då inte med den nya datatekniken i systemet, men å andra sidan krävs det inga specialverkstäder för servicen, utan vilken vanlig verkstad som helst kan åtgärda eventuella brister, förklarar Peter.

Började som en bisyssla

Lesseboföretaget har verkat i branschen sedan början av 1990-talet, men den första liftrenoveringen tillkom redan 1984, då Peter och hans far Alf köpte en skrotad lift, som de renoverade och satte på en bil, vilken sedan hyrdes ut för olika uppdrag.

- Det var en bisyssla då, men när den firman jag jobbade på så småningom lade ner, startade vi eget och satsade på liftarna, berättar Peter.

I dag säljer man skyliftar monterade och testade på kundens fordon. Oftast är det fordon som är avsedda att användas för att montera och serva lyktstolpar. Kunderna är därför ofta kommuner, men även företag som utför sådana uppgifter åt kommuner på entreprenad.

Bygger liftar till 20 meter

- Vi jobbar med liftar med 8 – 20 meters lyfthöjd, men servar även större liftar, upp till 40 meter, säger Peter. Förutom renovering, försäljning och montering av skyliftar, utför vi service på sådana. Vi har även uthyrning av skyliftar och av skyddsfordon med TMA-skydd.

TMA-skydd innebär att en tung lastbil ligger bakom en skyliftbil för att varna bakifrån kommande trafik. Ett sådant skyddsfordon känns igen på att det har en stor krockkudde uppblåst i bakänden.

Den vanligaste bilen som ALP Maskin bygger sina skyliftar på är Volvo FL-6, men det kan vara andra också, oftast 12-tons lastbilar. Det fordras en viss tyngd i bilen, för att tillåta höga arbetshöjder. Det går att sätta en 14-meters lift på en 3,5-tons bil, men då blir inte stabiliteten tillräcklig, hävdar Peter.

Kan arbeta utan stödben

- På den bil som vi nyss utrustat åt Värnamo Energi, kan man arbeta i korgen på 14 meters höjd inom hela arbetsområdet med full korglast, utan att behöva fälla ned stödbenen, säger Peter. Detta sparar både tid och ger bättre arbetsförhållanden.

I liftkorgen finns både tryckluft och 230 V el och operatören, som också är bilens förare, kan förflytta bilen från korgen, eftersom bilen är försedd med s.k. Reco-drive.

- Man kan köra bilen i upp till 7 km/tim uppifrån korgen, om den inte lyfts högre än fem meter, så det sparar många upp- och ner-lyft, när man ska kolla en hel rad lyktstolpar, förklarar Peter. Vi har även automatiserat visning av skylt och varningslampor för ”Arbete på väg”, vilket ökar säkerheten för föraren när han går ur bilen och gör att han är juridiskt skyddad, vid en eventuell påkörning.

Grundat 1984 som handelsbolag, AB 1990

Ägare Alf Karlsson, Peter Alfson

Bransch Renovering och uthyrning av skyliftar

Omsättning C:a 5-6 mkr

Anställda 4