• Ägarfamiljen bakom Bubs, Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan Lindström. Foto: Bubs.

Årets företagare siktar på 100 miljoner

Årets företagare i Jönköping blev i år godistillverkaren Bubs som bland annat tack vare smart närvaro på sociala medier nått framgång. Nästa steg är att nå en omsättning på 100 miljoner kronor men godisbranschen är tuff med pressade priser.
Bubs har blivit kända i hela Sverige den senaste tiden för sin hallon-lakritsskalle, en godisbit som faller många i smaken. Saken är nog den att godisskallen är kändare än bolaget som driver sin verksamhet från Torsviksområdet i södra Jönköping.

Årets företagare
Nyligen blev Bubs ledning utsedd till årets företagare i Jönköpings län med motiveringen: ”Ingen som använder sig av begreppet lördagsgodis har kunnat undgå företag som tillverkar den populära hallon/lakritsskallen. Företaget är Bubs Godis och drivs av familjen Lindström med Ulrik Lindström som frontfigur. Namnet Bubs kommer av Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan som är förnamnen i familjen. Ulriks engagemang i godisbranschen fick han när han arbetade extra på en polkagrisfabrik i Gränna samtidigt som han pluggade ekonomi på högskolan. Att ta sina idéer vidare och göra verklighet av dessa i sin egen godisfabrik är entreprenörskap på hög höjd. ”Företaget drivs och ägs av familjen, precis som det ska när man verkar i Jönköpings län. Ulrik Lindström och Bubs godis betyder mycket för kommunen och regionen. Med sitt nytänk och prestigelösa agerande skapas nya jobb. Företaget med Ulrik i spetsen står för ett starkt entreprenörskap och mod, företaget satsar inför framtiden med en organisation i ständig utveckling.”


Ett kvitto

– Ett kvitto på allt man lagt ner genom åren, säger Ulrik Lindström vd för Bubs om utnämningen
Bolaget går nu vidare till riksfinalen där årets företagare i hela Sverige ska utses.
– betyder något för alla anställda. Man uppfattas som seriös. Det ger ringar på vattnet, säger cc cc
Bubs drivs fortfarande som ett familjeföretag och har knappt 30 anställda. Bubs omsatte ifjol 93,5 miljoner kronor. Årets omsättning landar på något liknande. På tio år har omsättningen mer än tredubblats och bolaget har gått med vinst under alla de åren.
– Vårt mål är hundra miljoner, säger Ulrik Lindström.

Påsar

Senaste tiden har Bubs satsat mer på godispåsar. Det handlar om en stor satsning, enligt Ulrik Lindström, bland annat för att bolaget ska ha flera ben att stå på.
Lösviktsgodis är nämligen en tuff bransch med pressade priser, få kunder och flera utländska aktörer. Faktum är att priset på lösviktsgodis till kund i butik har legat på samma nivå i antal kronor i ett par årtionden.

Tufft

– Det är tufft, många som har det kämpigt och tuffa marginaler, säger Ulrik Lindström men tillägger att Bubs lyckats väldigt bra
– Vi har satsat mycket på teknik och maskiner. Det gäller att satsa rätt, säger Ulrik Lindström.
En lyckad satsning är den på sociala medier där sidan för hallon-lakritsskallen nått smått otroligt 357 000 gillamarkeringar på Facebook. Satsningen på sociala medier har varit en medveten strategi och för tre år sedan fick Bubs pris som årets marknadsförare i Jönköping.
– Det är en produkt som alla kan relatera till och det är den största produktsidan på Facebook, säger Ulrik Lindström om succén med hallonlakritsskallen.