• Linder Aluminiumbåtar är ett genuint familjeföretag där Lars-Göran Linder och döttrarna Jessica Linder (t.v.) och Cecilia Färmnell Linder äger lika mycket och är lika aktiva i såväl den långsiktiga som den dagliga verksamheten.
  • Lars-Göran Linder har satt sitt namn i pant i bolagets identitet, och det har han gjort med stor framgång. Omsättningen 2015 nuddade toppåret 2010 och det snart 50-åriga företaget har aldrig visat förlust.

Både båtar och bolag blir större hos Linder

Linder Aluminiumbåtar i Tingsryd växer på alla sätt. Omsättningen ökade från 42 till 49 miljoner, lokalerna byggs ut för fjärde gången och sortimentet utökas med större båtar.

- Vi tar det lugnt och försiktigt, säger Lars-Göran Linder, som grundade företaget 1966. Inte ett enda år har vi behövt visa förlust, trots tunga investeringar vissa år och trots stora förluster på ett D-Markslån 1992.

Nästa år blir ett märkesår. Dels fyller företaget 50 år och dels introduceras en ny båtmodell för kust- och skärgårdsturer, som innebär att man kliver över fem meters längd. Men detaljerna om detta "flaggskepp" vill Linder inte avslöja ännu.

Marknadsledare i småbåtar

- Vi är marknadsledare inom småbåtsbranschen och då räknar man båtar upp till 6 meter, förklarar han. Vi har uppåt 60 % andel och på kanotsidan är det 80 %.

- Vi älskar små motorer, brukar vi säga. Skroven är lättdrivna och väger lite. I dag klarar vår "Arkip 460" 30 knop med 50 hk utombordare, men med nästa generation kan vi gå upp till 100 och vid sex meters båtar klarar vi 150 hk. Dit kan vi komma så småningom, men längre än så har vi inga ambitioner att gå.

Linder byggde från början plastbåtar, men sedan Lars-Göran funnit en metod i USA att sträckforma aluminium över en modell av ett halvskrov, började han 1981 använda den tekniken för tillverkning av öppna kanoter, kanadensare

- Vi körde med parallell tillverkning av plastbåtar och aluminiumkanoter i fem år, innan vi övergav plasten. Jag tänkte att sträckformning skulle gå att använda även för tillverkning av skrov för småbåtar. I dag är vi ensamma i världen om att använda denna teknik för småbåtar.

Råvaran är en speciell aluminiumlegering, som även används i flygindustrin. Skrovdelarna sträckformas av kall plåt och efter formningen härdas komponenterna genom värmebehandling. Resultatet blir en stark, lätt och formstabil produkt, som fogas samman med syrafasta skruvar.

- Vi är inne på rätt material, säger Lars-Göran Linder. Även våra flytblock i polyeten är återvinningsbara, eller kan brännas utan att det bildas giftiga gaser.

Storsäljaren har under många år varit modellen "Fishing 440", som sålts i närmare 20 000 exemplar sedan introduktionen. 2005 blev Linder utsedd till bästa leverantör av Båtbranschens Riksförbund. Bedömningen gjordes via en enkät där 120 återförsäljare betygsatte service, leveranser, reklamationer och andra kvalitetsparametrar.

Lars-Göran Linder fyllde nyligen 70, men har inga planer på att trappa ner helt och hållet. De båda döttrarna Jessica och Cecilia är numera delägare med en tredjedel var i bolaget och jobbar aktivt med marknadsföring respektive inköp och interna ledningsfrågor.

- Jag vill gärna vara med ett tag till, säger Lars-Göran. Vi kan fortfarande utveckla sortimentet och bli ännu rationellare och vi kan fortsätta att jobba med det som är vår styrka – kvalitet och varumärkesbyggande. Där är vi angelägna om att vara ett bra företag att ha som leverantör, oavsett om du är distributör eller slutkund.

FAKTA/ Lars-Göran Linder Aluminiumbåtar AB

Grundat: 1966

Ägare: Lars-Göran Linder, Jessica Linder och Cecilia Färmnell Linder

Bransch: Fritidsbåtar

Omsättning: 49 mkr

Anställda: 28