• Ett passagerarsäte som kan svängas ut underlättar i- och urstigning och har man svårt att lyfta benet, kan Lars-Åke Johanssons hjälpmedel användas både för detta och för att stänga skjutdörren till bakre delen av kupén.
  • Tunga eldrivna rullstolar kan behöva en svängbar lyftkran och förstärkt bagagerumsgolv, med fästanordningar för stolen, visar Lars-Åke Johansson.

Bilinredarna anpassar bilar till personer med funktionsnedsättning

En av Lars-Åke Johanssons första kunder, när han började som bilsäljare 1988, var rullstolsburen. Detta triggade igång honom att hitta en anpassning som underlättade för den handikappade föraren. I dag har detta lett till att Lars-Åke äger och driver Bilinredarna i Växjö, som varje år levererar anpassningar för olika handikapp till 130-150 bilar.

Som ingenjör och tidigare regionansvarig för BT-Services truckservice i södra Sverige var Lars-Åke van att jobba med problemlösning. Han blev bilsäljare 1988 och efter ett mellanspel som systemutvecklare på Karosseriverken i Backaryd ett par år, startade han Bilinredarna 2001 tillsammans med ägaren till Hermi Bil. Från 2004 är Lars-Åke Johansson ensam ägare.

- Det är ett omfattande regelverk, som ska följas – både i den tekniska delen och när det gäller vilka bidrag som kan betalas ut för anpassningarna, säger han. Men om Försäkringskassan (FK) beslutar att bevilja bidrag för bilköpet, så får man hela anpassningen betald.

För bilköpet får man en grundersättning på 60 000 kr och kan därutöver få upp till 40 000 kr, inkomstprövat. Anpassningen kostar i genomsnitt 100-200 000 kr, men kan uppgå till en halv miljon.

- Fast i många fall om året handlar det om att anpassa bilen med vänstergas och det stannar på 15-20 000 kr. En man som drabbas av stroke, drabbas ofta på höger sida, förklarar Lars-Åke. För en kvinnlig strokepatient är det oftast tvärtom.

Behovet av anpassning av fordonet kan gälla antingen föraren eller passageraren. En frisk förare kan t.ex. ha en funktionsnedsatt partner eller ett barn som behöver t.ex. en rullstolslyft. I FK:s reglemente är man barn oavsett ålder, om man är mantalsskriven och bor hos någon av vårdnadshavarna, som faktiskt kan vara yngre än ”barnet”.

- Det äldsta ”barnärendet” jag har haft var 83 år, berättar Lars-Åke.

Vanliga orsaker till funktionsnedsättning är MS eller någon form av CP-skada, i varierande grad. Många drabbas av ålders-MS. Andra kan ha skadats i trafikolyckor. De vanligaste fallen handlar om att underlätta för den med funktionsnedsättning att ta sig in och ur bilen, att kunna köra bilen och att kunna lasta i och ur sina hjälpmedel på egen hand.

- De svåraste är när ALS-drabbade ska ha anpassning, för deras sjukdom utvecklas så fort. Det är en process på vanligtvis 1-3 år. Därför måste man planera deras anpassningsbehov och bilval långt fram i tiden. När leveranstiden är ett halvår kan patienten ha helt andra förutsättningar, än när man sitter och diskuterar anpassningsbehovet vid första mötet, säger Lars-Åke.

2012 bildade Lars-Åke Johansson företaget Funka för livet, där man hjälper personer med funktionsnedsättning genom hela processen från utredning av behovet till ansökning till Försäkringskassan, bilköp och slutlig bilanpassning. Funka för livet gör även mässor/mötesplatser och föreläsningar i södra Sverige.

Fotnot:

Per år (2014) anslog Försäkringskassan Bilstöd nationellt ca 340 mkr för anpassning av fordon till personer med funktionsnedsättning. I södra Sverige finns idag fem branschanslutna företag som levererar anpassningar liknande dem Bilinredarna gör.

FAKTA Bilinredarna i Växjö AB

Grundat: 2001

Ägare: Lars-Åke Johansson

Bransch: Teknisk konsult, fordonsteknik

Omsättning: ca 11 mkr

Anställda: 6