• Gunnel Svensson är glad åt att pendeln Cloud, designad av Jonas Wagell, fått Elle Decos designpris i Sverige i år.
  • Julstjärnan Fling finns i fyra storlekar och många kulörer och har blivit en försäljningssuccé (Foto: Bsweden)
  • Gunnel Svensson.
  • Gunnel Svensson är glad åt att pendeln Cloud, designad av Jonas Wagell, fått Elle Decos designpris i Sverige i år.

Bswedens julstjärna Fling säljer långt efter jul

När höstmörkret faller, ljusnar det för belysningsbranschen. För Bsweden Belysningsbolaget i Herråkra, är det särskilt julstjärnan Fling som går som tåget inför julen. Förra året fortsatte efterfrågan även in i januari och februari, så man fick sätta igång ny produktion på nyåret.

- Fling hänger bland annat i fönstren i matsalen på Moderna Muséet i Stockholm, berättar Bswedens ägare, Gunnel Svensson. Det är ett bra ”skyltfönster” och försäljningsargument!

Att ha goda referenser, som ”MM”, är värdefullt i marknadsföringen, menar hon, och visar med stolthet upp pendeln ”Cloud”, designad av Jonas Wagell, som fick Elle Deco Design Award Sweden i år. Det var tredje gången som en av Bswedens produkter fick den utmärkelsen.

Lampan ”Peg”, som liknar en klädnypa, ”knep” Good Design Award av muséet för arkitektur och design, Chicago Athenaeum i USA. Den är designad av tre svenska tjejer som jobbar under varumärket Formforyou.

Grunden till Gunnel Svenssons företagande i belysningsbranschen är hennes starka intresse för just form. Hon är utbildad industridesigner vid Polytecnica i Milano och inredningsarkitekt, men frågan är vad som är god form, enligt henne?

- Jag kan inte definiera det i ord, säger hon, men i Italien läste jag mycket om god form. Och hela första studieåret fick jag bara rita grundformer i svart-vitt. Inte förrän efter ett år, fick jag böja en linje. Form handlar om proportioner.

Det kan ta tid för en ny form att slå igenom, säger hon. I genomsnitt brukar det ta fem år för Bswedens lampor att få ordentligt genomslag på marknaden. Men har produkterna väl blivit etablerade, kan de bli väldigt långlivade.

En av Bswedens succéer är ”Manhattan” som Gunnel designat själv. Den började säljas 1997 och finns i flera klassiska, men även ständigt nya, versioner.

Hörnlampan ”Stella” av Anders Ljungberg som kom 1994, och som fick Utmärkelsen Svensk Form 1995, hänger också med. Ljungberg är en av tre silversmeder (!) som finns med bland Bswedens formgivare av lampor.

- De är industriformgivare och bra på just form. Alla har sålt exempel av sin produktion till Nationalmuseum, vilket också är ett kvalitetsbevis, säger Gunnel Svensson.

Att vara ett företag som säljer konsumentprodukter med god form innebär också risker för kopiering.

- Många lågprisföretag får inspiration från oss, suckar hon. Jag kämpar för att få till ett varumärke som man vill betala för. Det gäller att få folk att förstå hur bra vi är!

Nu försöker hon bredda sin marknad till nya kunder inom offentlig miljö. Ett deltagande på mässan Orgatec i Köln i höstas gav nya kontakter, som håller på att följas upp. Försäljningen i Sverige har förstärkts med en ny säljare i stockholmsregionen, där de flesta föreskrivande arkitekterna i Sverige är verksamma.

- Jag vill sälja mera till återförsäljarna i inredningsbranschen. Jag gillar att prata med dem som förstår vad jag säger, och intresserar mig inte för kortsiktiga trender. Det är dyrt och tidsödande att SEMKO-testa, ta fram verktyg och lansera nya produkter hela tiden. Jag önskar att vi hade mer resurser, men 2-3 nya blir det varje år.

FAKTA Bsweden Belysningsbolaget AB

Grundat: 1993

Ägare: Gunnel Svensson

Bransch: Utveckling, tillverkning och

försäljning av belysningsarmaturer

Anställda: 4

Omsättning: Ca 6 mkr