• Cargotec befäster sin position som en ledande aktör i ett internationellt fordonskluster, summerar Dan Pettersson, VD Cargotec Sweden AB i Ljungby. Foto: Edgar Weibull
  • – Just nu bygger vi en ny anläggning för utveckling och innovationer i Ljungby för 200 miljoner i ett unikt logistikläge, säger VD Dan Pettersson. Foto: Edgar Weibull

Cargotec i Ljungby utvecklar det tunga fordonsklustret vid E4-an

Cargotec Sweden AB i Ljungby investerar just nu 200 miljoner kronor för utveckling av nya produkter i Ljungby. Enligt planerna står en helt ny byggnad färdig för inflyttning vid E4-an nästa höst. Sedan tidigare tillverkar företaget lyft- och godshanteringsanordningar för den internationella marknaden.

– Nu går vi vidare med innovationer inom tillverkning, teknik och försäljning av truckar och annan utrustning för lasthantering, materialhantering och transporter. Utvecklingscentrum har vi etablerat i Ljungby med tillverkning i Polen och Kina, säger VD Dan Pettersson.

Ledningen kvar på hemmaplan.

Ledningen av verksamheten blir kvar i Ljungby, däremot flyttas den tidigare produktionsdelen i

Lidhult ner till Polen.

– Vi lever i en global värld och finns överallt med produktion i USA, Polen, Kina, Indien och Sverige. Behovet är enormt stort just nu inom denna bransch med ständigt ökande efterfrågan på nya och smidiga tekniska lösningar inom entreprenad- och byggbranschen när det gäller tunga fordon och lyft- och lastmaskiner, förklarar Dan Pettersson. Som produktionsledare har han varit med hela resan från omdaningen av den tidigare gaffeltruckstillverkningen på Kalmar LMV i Lidhult till nyetableringen av produktionen i Polen och den just nu pågående storsatsningen på hemmaplan i Ljungby.

Full fart på utvecklingen

– Just nu har vi full fart och väntar egentligen bara på att den nya byggnaden för utvecklingsverksamhet i Ljungby ska bli klar. Vi kommer att administrera produktstöd med konstruktörer av nya maskiner och även ha säljstöd och affärsstyrning i Ljungby och flyttar kontorsdelen hit från Lidhult, fortsätter Dan Pettersson.

Återigen är det Ljungbys logistikläge, som ger anledning till investeringen av gigantiska mått i Europakorridoren utmed E4 mitt i ett tungt fordonskluster, som med internationella dimensioner framstår som unikt i världen.

– Vårt företag har en snart 70-årig historia och nu laddar vi om för nytänkande med att skapa hypermoderna, digitaliserade lastmaskiner för att klara konkurrensen på det globala planet, beskriver Dan Pettersson det aktuella läget inför 2018 med inflyttning i helt nya lokaler,

 

Fakta

Cargotec Sweden AB i Ljungby investerar just nu 200 miljoner kronor för utveckling av nya produkter i Ljungby. Ledningen av verksamheten blir kvar i Ljungby och produktionsdelen i Lidhult flyttas ner till Polen.