• Butikschefen Joakim Åkesson och vd:n Ted Berggren hoppas på stort genomslag för Eko i Kalmar. Foto: Ossian Mathiasson

Eko expanderar vid genomslag

Tre Eko-butiker har nu blivit fyra. Och det kanske inte stannar där heller. – Funkar det bra i Kalmar får vi lov att öppna fler, säger Ted Berggren, vd för Eko.

Onsdagen den 25 november 2015 lägger gärna lågprisvaruhuset Eko på minnet.

Då öppnade företaget sin fjärde butik i nyrenoverade lokaler i den gamla Volvofabriken vid Hansa City i Kalmar.

– Vi vill ha ett snabbt genomslag på marknaden eftersom den här satsningen kan avgöra vår framtid. Funkar det bra i Kalmar får vi lov att öppna fler och expansionen kan fortsätta, säger Ted Berggren.

Hur är känslan?

– Det finns alltid saker man vill skruva på men vi har kommit så pass nära att vi känner oss så in i bomben nöjda.

Känner till staden

Eko, som säljer bland annat olika varumärken inom inredning, leksaker och kroppsvård, finns även i Fjälkinge utanför Kristianstad, i Malmö och i Borås.

Varför öppnar ni i just Kalmar?

– Vi ser det som en pilotbutik och då kan det vara bättre att välja en medelstor stad som Kalmar än att satsa i en ännu större och bli anonym. Här tilltalar vi många och folk snackar om det.

Han är också välbekant med staden och Hansa City-området.

– Jag var med och öppnade City Gross som butikschef 2008, vi fick ett jättefint genomslag och då pratade alla kött. Vi hoppas på samma utveckling med Eko.

I våras gick allt i lås och sedan dess har mycket hänt.

– När vi fick ja var det fortfarande fabrik här men på ett halvår har det totalrenoverats och för fyra veckor hade vi inte en hylla uppe. Nu står vi här med en full butik, jag är imponerad av arbetsinsatsen. Det är så många människor som har gjort imponerande jobb för att komma dit vi är i dag.

Ett 40-tal personer har anställts och de har även bytt utseende från röd till lila logotyp.

– Vi väljer att modernisera oss och ändra tanken litet grann. Vi bygger ett nytt koncept kan man säga.

Den 700 kvadratmeter stora leksaksavdelningen kommer vara en trafikerad punkt.

– Det är vårt koncept, vi vet att vi går starkt fram där och det har vi alltid gjort.

Butikens totala säljyta ligger på 7000 kvadratmeter.