• Lagerchefen Kim Iserståhl och Michael Gegerfelt försöker hitta den bästa logistiken i Elevens nya lokaler på Karstorpsområdet i Västervik.

Eleven fortsätter klättringen uppåt

Det började som ett litet företag i början av 2000-talet med inriktning på nätförsäljning med mängder av produkter för skönhetsvård. Med raketfart har Michael Gegerfelt lotsat sitt företag uppåt, där det sedan ett knappt år ingår i Unity Beauty Group.

Bolaget bakom eleven.se heter 11 Group AB, som för tio år sedan startade försäljningen av parfymer, hud- och hårvårdsprodukter samt skönhetsprodukter av alla välkända märken via företagets nätbutik.

– Jag var tidigt inne på att näthandel var vägen att lyckas. Från början hade jag en många produkter som jag trodde på, både dvd-spelare och andra elekronikprodukter innan jag fastnade för skönhetsprodukter. Jag gillar produkter vi säljer rent personligen och svaret från kunderna har blivit väldigt tydligt, tycker Michael.

Betydligt större

Gensvaret från kundkretsen blev gigantiskt, på annat sätt kan man inte förklara den allt mer stigande omsättningen.

Efter fem år på nätet hade eleven.se höjt sin omsättning till elva miljoner (2008), där siffrorna för 2012 som landade på 72 miljoner.

– Bra produkter och snabba leveranser är givetvis anledningen till att vi lyckats. Vi är också noga med att syna konverteringsgraden hos våra kunder, kollar på besöksstatistik, ledtider och andra viktiga faktorer. Har vi lovat att leverera snabbt måste vi också vara noga med att se till att den biten fungerar, berättar Michael.

I dagsläget ryms tusentals produkter i företagets varulager, som sedan hamnar i hem hos de omkring 400 000 aktiva kunderna.

Nästa steg

Efter tio år på bruksorten Ankarsrum flyttade Eleven nu under våren till betydligt rymligare lokaler på 2 300 kvadratmeter i Västervik.

Flytten tog en hel helg att genomföra och just nu bygger man både nya kontorsrum och planerar för den bästa logistiklösningen i den stora industribyggnaden.

En annan orsak till ännu större försäljning skedde i maj 2013 då Unity Beauty Group AB köpte upp det blomstrande närförsäljningsföretaget.

– Unity Beauty Group har sin egen försäljning genom varumärket Parelle, som är en av landets större fristående kedjor för skönhetsprodukter, med butiker i ett 20-tal städer i Sverige. Tillsammans får vi en ännu större kundkrets och tror att vi kan fördubbla vår omsättning inom ett par år, menar Michael, som nu finns med som delägare och sköter den dagliga verksamheten som COO.

– Det har varit mycket och ett hårt arbete under åren. Nu har jag lärt mig att delegera och det känns faktiskt bra, summerar Michael Gegerfelt.