• Jonas Heijel och Mats Karsberg på Elkraft Sverige som gått från noll till fyra anställda i Jönköping. Foto: Henrik Simonsen

Elkraft Sverige expanderar

Elhandel och energisparande ligger i tiden. Elkraft Sverige känner av trenden och har lyckats dubbla antalet anställda och expandera till nya lokaler det senaste året.
Elkraft Sverige som sysslar med att sälja elavtal till företag slog ned sina bopålar i Jönköping för cirka 1,5 år sedan. På den tiden har man gått från noll till fyra anställda. Att spara pengar på minskad energiåtgång är ett tecken i tiden när företag vill effektivisera och samtidigt tänka på miljön.
Det går att göra annat än att titta på kilowattpriset och stänga av elförbrukande maskiner om man vill sänka elkostnaderna för sitt företag men det är inte alla företag som vet om och där kommer Elkraft Sverige in och lovar sänkta kostnader på drygt tio procent.
När Elkraft Sverige kommer för att sänka kostnaderna vill de också sätta sig in mer i bolagets verksamhet och förutsättningar jämfört med en normal elleverantör.
– De stora drakarna har inte resurser att ta hand om ett litet företag. Vi behöver ingen stor organisation, säger Mats Karsberg, regionchef på Elkraft Sverige i Småland och Östergötland.
Elkraft Sverige handlar upp elen direkt på elbörsen Nordpool och följer elpriser och elmarknaden noga. Stora kostnader kan drabba företag i form av fel strömstyrka på säkringar, vid vilken tidpunkt elförbrukningen sker eller skatter som inte behöver betalas.
– Har du produktion i bolaget ska du inte betala produktionsskatt till exempel, säger Mats Karsberg.