• Mios vd i en miljö han känner sig hemma i, eftersom han vill att företaget skall fungera som en inspiration för alla svenska hem.
  • Bollar har alltid varit Björns grej, men han är också duktig i huvudräkning.

En lagspelare i rollen som vd

En ny kraft har tagit över vd-positionen på möbelkedjan Mio, en fotbollskille som alltid haft det enkelt att hantera och analysera siffror. Vi möter Björn Lindblad på Mios moderna och trendiga kontor, på ett företag med en härlig kultur och några år med framgång i ryggen. – Jag har en stor passion för detaljhandeln och entreprenörskap, säger Björn Lindblad.
Möbelkedjan Mios vagga stod i Helsingborg, där den bildades 1962, där namnet står för Möbelhandels inköpsorganisation. Sedan 1976 ligger huvudkontoret i Tibro, en stad som är känd för sina många möbelföretag och duktiga hantverkare.
Som företag har Mio förändrats åtskilligt de senaste 50 åren, där man de senaste åren har en stark position som ett av de ledande företagen inom branschen.
– Just idag kan vi se tillbaka på fyra rekordresultat och att göra det är resultatet av en lagprestation, säger Björn Lindblad som tillträdde som vd i juni månad.

Jönköping nästa

Björn Lindblads resa från ungdomsåren i Gullringen, via studier in i arbetslivet är intressant på många sätt.
– Mina föräldrar har alltid ställt upp och de har aldrig pressat mig att lyckas. Jag har alltid drivits av och tagit beslut utifrån att söka nya utmaningar. Det har varit roliga uppdrag och prestationerna har tagit mig framåt i karriären.
 Jag var en typisk arbetargrabb. Nästan alla jobbade på husfabriken och fotbollen var stor där. Jag trodde själv att jag skulle återvända dit när jag packade ryggsäcken för fyra års studier, säger Björn.
Så blev det inte. Björn började studera på handelshögskolan i Jönköping och spela fotboll i Jönköpings Södra från 1996 och sex år framåt, en tid som Björn ser tillbaka på med glädje.
– J-Södra var en härlig klubb med traditioner och jag var med att ta upp laget till Div 2. Inom fotbollen är ”laget viktigare än jaget” och den känslan bär jag fortfarande med mig.
Sitt första arbete fick Björn på revisionsföretaget PwC för att sedan fortsätta till posten som finanschef på Intersport i Jönköping, där han fick ”korn” på hur detaljhandeln fungerar.  Till Mio i Tibro kom Björn 2010, först som finans- och tillväxtchef innan han tog över som vd sommaren 2013.
– Jag har växt in rollen som en av lagspelarna på Mio. Vi håller på att implementera en ny vision, där vi lägger stort fokus på att fortsätta utveckla våra butiker, sortiment, prisvärdhet och rutiner för att nå en vår målbild. Det är en spännande tillväxtstrategi som vi skall genomföra tillsammans.
Något jag bär med mig sedan skolåren är intresset för matematik och huvudräkning och att arbeta med handlare och entreprenörer inom vår organisation ger en ständig inspiration, säger Björn.

Måla bilder

Att utveckla varumärket Mio handlar både om produkt- och marknadskunskap, ledarutbildning och förnyelse av alla Mios 61 butiker.
– Vi är en av de ledande möbelkedjorna och vill fortsätta att inspirera svenska hem varje dag. Inom Mio finns både vilja och lojalitet och vi har under åren utvecklats från en inköpsorganisation till en konceptgivare. Tydlig ägarstyrning tillsammans med lokalt entreprenörskap är en fantastisk kombination, menar Björn.
Mio når sina kunder genom att ge ut 1,5 miljoner kataloger (vår och höst), samt genom de sex miljoner besökare man årligen har i sina butiker. Även e-handeln skall utvecklas, för att öka tillgängligheten för kunderna.

– Här liksom i fotbollen handlar det om att vinna titlar om och om igen. Det är kul att titta tillbaka och upptäcka att samma värderingar som gäller inom fotbollen också fungerar inom affärsvärlden, menar Björn Lindblad, som tror att Mio i år skall slå branschen för femte året i rad.

FAKTA/ Björn Lindblad

Aktuell: Ny vd på Mio AB
Ålder:  38 år
Bor: Bankeryd
Familj: Hustrun Marie och Maja 8 och Hugo 4 år
Favoritlag: IFK Göteborg och Barcelona