• Establos butik i Vetlanda blev årets butik. Foto: Establo

Establo blev årets butik i Vetlanda

Herrmodebutiken Establo har utsetts till årets butik i Vetlanda kommun. ”Jätteroligt, vi är inne på rätt spår”, säger ägaren Kinga Johansson.

Utnämningen skedde vid den årliga näringslivsgalan i slutet av april.

– Det är självklart jätteroligt att få lite uppskattning, det känns som att vi är inne på rätt spår. Det betyder att vi här rätt koncept, valt rätt varumärke och har bra sortiment, säger Kinga Johansson som driver butiken.

Establo vann med följande motivering från juryn:

”Det som gör denna butik till vår vinnare är detaljerna som skapar en härlig atmosfär för kunden och som blir det lilla extra. Allt ifrån den personliga servicen där man som kund känner sig sedd och välkommen, till utbudet av trendmedvetna kläder och omgivning. Med driftighet och stor passion har butiken gått från smått till stort på kort tid och skapat sig ett mycket gott rykte över hela höglandet. Den kreativa inredningen tillsammans med ett väl genomtänkt sortiment och rätt känsla för kunden ger en härlig helhet som gjort att butiken funnit sin plats hos kunderna.”

Starka sida

– Vår starka sida är att vi anpassar oss snabbt. Det gäller att snabbt kunna anpassa sortimentet efter kunden, ett märke funkar bara ett tag. Konkurrensen är hård, finns hur möe varumärken som helst på marknaden, säger Kinga Johansson.

Vinner nästa år

Establo AB Bolaget har fyra anställda och omsatte ifjol knappt fem miljoner kronor, nästan en fördubbling jämfört med året innan.

Bolaget driver sedan några år två klädesaffärer i Vetlanda.

– Jag hoppas vi vinner med den andra butiken nästa år, säger Kinga Johansson.

Svårt att överleva

Establo har lyckats i Vetlanda där centrumhandeln lidit i flera år och nya etableringar skett i utkanten av staden vid infarterna.

– I Vetlanda har många butiker stängt igen, det är svårt att överleva. Vetlanda är en trevlig handelsstad med bra utbud när det gäller kläder. De butiker som finns här satsar på service och kunderna kommer tillbaka men det är ett problem i längden, det är kämpigt, men man kan inte komma ifrån det. Det gäller att hitta nya sätt att locka till kunder, säger Kinga Johansson.