• Håkan Jimstad visar upp en dörrsida som precis har formgjutits. Foto Morgan Karlsson
  • En avskild del där monteringen till truckhandtag och dörrsidor äger rum.
  • Här sker en nymontering av tolv formgjutningsverktyg, för att möta upp kunderna på bästa sätt

Euroform expanderar i Tranås

Euroform är en producent av plastprodukter med produktionskapacitet från 0,1 gram till 13 kg. Nu expanderar företaget med tolv nya formgjutningsverktyg samt nytt lager på 2 500 kvadratmeter.

Grunden till dagens Euroform startade 1968, och 1987 startade IKEA själva Euroform som en utvecklingsform till sig själva. Fast 2002 sålde de, och sedan dess har tre olika företag blivit ett gemensamt Euroform.

Stora kunder

Varav den medicintekniska grenen som påbörjades i Motala 2011, drivs som ett dotterbolag, Euroform MediPharm AB, sedan 2017. Alla företagets inriktningar är ISO certifierade.

Två av företagets verksamhetslokaler finns i Tranås och en i Motala. Euroform har omkring 300 anställda och en sammanlagd årlig försäljning på 550- till 600 miljoner kronor.

Företagets stora produktion håller även många underleverantörer sysselsatta. Euroform ägs till 91 procent av Vätterleden Invest AB resterande nio procent ägs av VD Håkan Jimstad.

Inriktningarna inom företaget är lastbils- och trucksidan, generell industri samt medicinteknik.

Kunderna är Scania, Volvo lastvagnar, Husqvarna, Kinnarps, Materia, Partnertech, Saft, Parker, AtlasCopco, Beaco, Fritzmeier Composite samt Toyota material handling Sweden.

Formsprutning

Jimstad förklarade att Scanias nya lastbilsmodell täcker 20 procent av lastbilstillverkarens nybyggnationer, medan de ligger på 80 procent produktion av den gamla serien. Detta beror på Scanias produktionslinjer vit tillverkningen.

– Just nu är det endast Södertälje som ställt om byggnationen av den nya lastbilsserien, medan Frankrike kommer till under hösten. Sedan ställs tillverkningen om successivt även hos de resterande fabrikerna. 

Inne i en av tillverkningslokalerna sker formsprutningen (gjutningen) till många produkter inom lastbil- och trucksidan. Plastråvaran kommer i form av små granulater och sugs med vakuum fram till varje verktyg.

Expanderar

Här görs dörrsidor till både Scania och Volvo med kompletterande tillbehör. Även monteras här många av de komponenter som ska leda till en komplett dörrsida. Vidare gjuter man och bygger klart de överskåp som är till vissa lastbilshyttar.

Det är väldigt automatiserat och många robotar plockar de färdiga produkterna från pressverktygen. Även så har företaget en helautomatisk tapetserarverkstad där detaljer till dörrsidorna kläds.

Ett nytt lagertält på 2 500 kvadratmeter byggs för fullt just nu för att få ut mer av lagermaterialet som idag tar plats inomhus. Samtidigt sker också en ny montering av tolv formgjutnings verktyg.

Detta för att möta den ökade förfrågan från kunderna. Detta är också något som kan leda till eventuella nyanställningar framöver.

300 lastbilar per dag

Håkan Jimstad berättade att de stod färdiga med en ny utbyggnad av lokalen för att tillverka material åt Nevs, då de skulle starta upp tillverkningen av Saab igen. Nu blev det ju aldrig någon biltillverkning eftersom Nevs gick i konkurs.

För Euroform var ingen större skada sedd då de kunde använda de nya lokalerna till annan produktion.

– Produktionen sker i två eller tre skift, beroende på efterfrågan, fast med tanke på Scania ännu en gång så tillverkar detta märke 300 lastbilar per dag, så det gäller att det är full fart här, avslutar Jimstad.