• Ulf Streiby. Foto: Henrik Simonsen
  • Peter Henningsson. Foto: Henrik Simonsen

Fem år för E-handelsdagen

E-handelsdagen i Kalmar firade fem år i september och slog på stort med många gäster och föreläsningar.

Årets tema för E-handelsdagen i slutet av september var lönsamhet och tillväxt. Dagen tjuvstartade redan på kvällen innan med middag och en inspirationsföreläsning av entreprenören Johan Stäel von Holstein. E-handelsdagen fokuserar på att ta grepp om den digitala utvecklingen och vilka trender som gäller och arrangeras av Kalmar Science Park, Svensk digital handel, Handelskammaren och Linnéuniversitetet.

Bland föreläsarna märktes Ult Streiby från bolaget Abalon som talade om hur man bygger upp kundlojalitet hos butiker på nätet, bland annat hur man kan få kunderna att köpa mer, oftare och stanna kvar längre. Med hjälp av riktade kampanjer och stora mängder statistisk data kan handlaren bättre lära känna sina kunder och därmed öka sin lönsamhet.

Ulf Streiby tar upp exempel hur man kan lära sig hur enskilda kunder köper vid samma tillfälle varje månad och huruvida rabatter utnyttjas eller ej.

– Man kan hitta tidpunkter genom att inspirera med rätt information och trigga rätt i hjärtat på mottagaren, säger Ulf Streiby.

Under dagen kunde de cirka hundra deltagarna också lyssna på Kalmarkonsulten Peter Henningsson som sysslar med lönsamhetsutveckling och finansieringsfrågor. Han tog särskilt upp vikten av kassaflöde i bolaget och hur man finansierar sin verksamhet.

– Det är viktigt för företaget att få en puls för att se hur det fungerar kassaflödesmässigt, säger Peter Henningsson och pekar på ett vanligt problem där avskrivningar inte matchats mot amorteringar.

– Banken vill ha tillbaka snabbare än var avskrivningarna kan göras. Därför är det viktigt att skaffa fram ett positivt resultat.

John Jeansson från Linnéuniversitetet tog upp lärdomar från butiker som sysslat både med fysiska butiker, e-butiker och försäljning via mobila plattformar.

Tidigare ordföranden för Åbro brygger och numera ordföranden i Styrelseakademien Sydost, Åke Fagelberg berättade om hur ett bolag kan utvecklas och få mer tillväxt genom att ta in extern kompetens, till exempel i styrelsen.

David Mothander från Google där han är ansvarig för samhällspolitiska frågor i Norden tog upp hur internet förändrar vårt synsätt på ekonomi, kultur och samhällsliv och att i den situationen finns läge att ta vara på nya möjligheter.