• Sedan fyra år tillbaka är det Robert Stigamo, i mitten, som driver Screengruppen och jobbar tillsammans med Robert Svensson som är närmast kameran. På bilden syns även Hardy Stigamo.
  • Hardy Stigamo visar upp en 33 centiliters dryckesburk som han gjorde screentryck på under företagets guldår.

Företaget som är nöjda som det är

Screengruppen har alltid legat mellan två och fyra anställda. Några planer på att utöka personalstyrkan finns däremot inte. – Nej, vi ligger på en bra nivå just nu, säger Robert Stigamo.

Sedan 1983 har Screengruppen funnits och verkat i Oskarshamn. Innan företaget skapades hade grundaren Hardy Stigamo en annan firma som hette BM Fotoprodukter – hemma i garaget och i källaren.

– Jag tryckte bara textilier på den tiden och det var i samband med ja eller nej till kärnkraft. Då tryckte jag text på gula mässor och det gick väldigt bra, säger Hardy Stigamo och fortsätter:

– Sen blev det för trångt där hemma och då hittade jag en ny lokal och bytte namn till Screengruppen.

Jobbade med Åbro

Det stora genombrottet kom när han började göra screentryck på 33 centiliters dryckesburkar. Men från början var det mest på skoj.

– Det var en polare till mig som fyllde år uppe i Stockholm, då köpte jag några vanliga ölburkar och tryckte över den befintliga texten med en grattishälsning och hans namn. Det blev väldigt populärt skulle det visa sig.

Det ena ledde till det andra och ett avtal med Åbro Bryggeri i Vimmerby upprättades.

– Jag kontaktade dem och fick köpa vitlackerade burkar som de hade fyllt öl, läsk eller vatten. Då försåg vi burkarna med ett specifikt tryck, det var ett ruskigt tryck på burktryck då. Vi fick många pallar av Åbro och de kom ofta också, det var en jättegrej.

”Sköter oss själva”

För drygt fyra år sedan klev Hardy åt sidan och lämnade över till sonen Robert Stigamo. Han behövde inte övertalas.

– Nej, det var nästan tvärtom, säger Robert Stigamo, som jobbar tillsammans med Robert Svensson.

För två år sedan bytte de lokal och köpte in lite nya maskiner. Att endast vara två anställda på företaget ser de som en fördel.

– Det är skönt, vi sköter oss själva och gör lite som vi vill så länge jobben blir gjorda och kunderna är nöjda.

Hur ser företaget ut om fem-tio år?

– Ganska oförändrat tror jag, säger Robert Svensson.

Robert Stigamo fyller i:

– Vi blir nog varken mer eller mindre och kommer säkert ha samma folk.