• UF-chefen Anna Holm berättar hur Ung företagsamhet växt ordentligt på senare år. Foto: Henrik Simonsen
  • Elever på Brinellgymnasiet i Nässjö startade byggtjänsten Digital Drawing Design och vann pris på mässan i Vetlanda för bästa tjänst. Foto: Henrik Simonsen
  • Julia Lilja och Felicia Hägglund hjälper barn i världen genom sitt UF-företag där del av förtjänst går till Unicef. Foto: Henrik Simonsen
  • Gnosjökillarna bakom Online Tournaments UF drog nytta av sitt intresse och startade en webb-tjänst för datorspelsturneringar. Foto: Henrik Simonsen

Framtidens entreprenörer ställde ut på mässa

Säkert många av framtidens entreprenörer samlades på Jönköpings läns stora Våra vara egen-mässa i Vetlanda i början av april för att ställa ut sina UF-företag.
I början av april fylldes bandyarenan Sapa arena i Vetlanda med ungdomar, men inte vilka ungdomar som helst utan årets UF-företagare som ställde ut på mässan Våga vara egen anordnad av organisationen Ung företagsamhet.
Gymnasieeleverna från olika program har fått ta fram en företagsidé och testa hur det är att driva ett företag under en termin.
Mässan i Vetlanda var den sista av drygt 20 liknande mässor runt om i Sverige. I Småland anordnades en liknande mässa i Mönsterås i mitten av mars.
Håller inte
Vetlandamässan visade sig vara mycket populär både bland andra ungdomar från hela Jönköpings län och vuxna besökare
– Vi har haft 1500 besökare, berättar Anna Holm, ansvarig för UF i Jönköpings län.
Totalt ställde 217 olika UF-företag ut på mässan.
Många av företagsidéerna kanske inte håller ute i den vuxna affärsvärlden. Det är inte heller nödvändigt eller själva tanken med UF-företagandet.
Meningen är att ungdomarna ska få pröva på företagslivet och de får lära sig mycket längs vägen när gäller företagande. Inte minst ekonomi, hur man tar fram en affärsplan, säljer sin idé och samarbete med andra aktörer.
Erfarenhet
Killarna på Brinellgymnasiet i Nässjö som ligger bakom arkitekttjänsten Digital Drawing Design ser än så länge ingen framtid med sitt UF-företag
– Vi har liten erfarenhet jämfört med andra på marknaden, förklarar Johannes Tonelid.
Digital Drawing Design vann ändå pris på mässan som bästa tjänst.
– Vi har fått lite blodad tand. Om man kommer med en bra idé så…, tänker Felicia Hägglund och Julia Lilja från Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping som ligger bakom Make a Difference, ett UF-företag som säljer varor ur katalog där en del av förtjänsten går till att stödja Unicef.
Klockrena
Det visar sig att knappt 25 procent av dem som drivit UF-företag senare också startar riktiga bolag, långt över de cirka sju procent av yrkesverksamma befolkningen som är företagare i Sverige.
Vissa företagsidéer är däremot klockrena och skulle nog fungera i ”verkligheten” också. Mässan var också en tävling i olika kategorier.
UF-företaget Safe cut från Eksjö tog hem hela sex kategorier med sitt fingerskydd för de som skär livsmedel hemma i köket.
”Företaget har uppfattat ett behov, utvecklat en produkt och lanserat den. Marknadsföringen är genomtänkt och man har odlat viktiga kontakter. Företaget har skapat ett marknadskoncept där allt från webb till monter utgör ett knivskarpt bidrag”, löd motiveringen.
Final i Stockholm
Vinnarna från Smålandsmässorna har gått vidare till en finalmässa i Älvsjö, Stockholm i början av maj.
För de som gick på gymnasiet för mer än tio år sedan är UF-företagandet en nyhet men UF har funnits länge.
– I 30 år, säger Anna Holm och berättar att föreningen Ung företagsamhet grundades 1980.
Från endast ett 30-tal UF-företag i mitten av 1980-talet har antalet växt och ligger nu på drygt 6000.