• – Målet är att montera en miljon laddstolpar de närmaste åren, säger Reine Lönn, säljansvarig för laddstolpar på Garo AB i Gnosjö. Foto: Privat

Laddstolparna kommer från Garo AB i Gnosjö

På Gnosjöföretaget Garo AB insåg man tidigt att laddstolpar för elbilar skulle få en ökande efterfrågan efter hand som kraven skärptes på alternativa bränslen för fordonsdrift. För tio år sedan startade företaget produktion av laddstationer. Sedan dess har elbilar alltmer kommit att användas som transportfordon och tjänstebilar i företagen. Möjligheterna att kunna ladda elbilarna är avgörande för den framtida utvecklingen. En ren elbil som Tesla har en räckvidd på 20 mil på en laddning.

Den drivande kraften har varit och är fortfarande att komma bort från klimathotet som hänger samman med koldioxidutsläppen vid användning av fossilbränslen som kol och olja.

– Vi har kunnat se en mycket positiv trend för tillverkning av laddstationer. Sedan 2014 har vi fördubblat försäljningen av laddstolpar för laddning av elbilar och elhybridbilar, säger Reine Lönn, försäljningsledare på Garo AB i Gnosjjö.

– Det är ett absolut måste att komma bort från oljeberoendet och förbjuda dieselbilar. Genom att få till smarta funktioner i tekniken har vi lyckats skynda på utvecklingen och därmed breddat vägen för en enorm utveckling av elbilar, fortsätter Reine Lönn.

Rena elbilar på marknaden idag är Nissan Leaf, Renault ZOE och Tesla. Ännu är dock laddhybrider som Passat GTI och Mitsubishi Outlander vanligast förekommande med el- och bensindrift i kombination.

Stöd från Naturvårdsverket

– Idag har vi ett system med bidrag från Naturvårdsverket för att bygga publika laddstolpar på allmänna parkeringsplatser. Stödet ges inom ramen för Klimatklivet, som ska innebära en väg bort från fossilberoendet, Idag levererar vi laddstolpar över hela landet från Ystad till Haparanda.

Alla typer av organisationer, företag, kommuner, stiftelser och föreningar som bostadsrättsföreningar kan söka medel från Klimatklivet. Klimatklivet vänder sig inte till privatpersoner, men för dessa finns möjlighet att söka ROT-avdrag för de som till exempel vill installera en laddningspunkt i en villa. Stöd till laddningsstationer får ges med högst 50 procent av investeringskostnaden. För laddningsstationer för normalladdning får stödet inte uppgå till mer än 35 000 kronor per laddpunkt.

– Vi har som önskemål att bidraget höjs till 100 000 kronor. Behovet är enormt stort för att bygga nya laddstolpar. Idag tillverkar vi laddboxarna i våra industrilokaler i Gnosjö. Slutmonteringen sker nere i Polen. Målet är att montera en miljon laddstolpar de närmaste åren och satsningen går vidare mot tillverkning av publika laddstationer i större skala för att möjliggöra elbilsanvändning i de flesta företag inom en ganska snar framtid, lovar Reine Lönn med säljansvar för laddstolpar i hela vårt avlånga land med bas i småländska Gnosjö.

 

Fakta Klimatklivet

Alla typer av organisationer, företag, kommuner, stiftelser och föreningar som bostadsrättsföreningar kan söka medel från Klimatklivet. Klimatklivet vänder sig inte till privatpersoner, men för dessa finns möjlighet att söka ROT-avdrag för de som till exempel vill installera en laddningspunkt i en villa.