• Christoffer Lewinowitz tillsammans med Företagarnas Gösta Råsmark vid morgonmötet i Hultsfred.
  • Panelen uppradad vid frågestunden - med Håkan Hermansson, Lennart Beijer, Åke Bergh, Åke Nilsson, Lars Rosander och Mattias Wärnsberg.

Frukostmöte med Lewinowitz

Företagarna nya regionchef Christoffer Lewinowitz i Kalmar/Kronoberg har under våren gjort besök i många kommuner, för att på snabbast möjliga tid ”ta pulsen” det lokala näringslivet. Smålands Näringsliv hängde på ett tidigt möte i Hultsfred, där frukosten intogs på Metropol.

Efter bara två månader som regionchef har Christoffer Lewinowitz på kortast möjliga tid lärt sig mer om hur det lokala näringslivet ser ut i många av Smålands kommuner. På frukostmötet i Hultsfred hann Christoffer göra en presentation av företagsklimatet där Hultsfred ligger i mittenskiftet på landets kommuner.

– Överlag är man i Hultsfred positiv till eget företagande, men kommunen behöver öka sin attraktionskraft för att kunna växa befolkningsmässigt. Ett sätt är att skapa ett ännu bättre lokalt företagsklimat, menade Lewinowitz.

Upphandling

Inbjudna till mötet var sex lokala politiker, som inför frukostgästerna fick berätta hur varje enskilt parti kämpade för ett förbättrat företagsklimat, samt peka ut några av kommunens plusfaktorer.

– Lots-funktionen innebär en klar förbättring, nu kan man få ett bygglovsbesked på fem dagar - det är bra, menade förre riksdagsmannen Lennart Beijer (V).

– Jag tycker vi har en bra dialog och att företagarna här kommer till tals. Det vi främst arbetar mot oss är urbaniseringen, menade Åke Bergh (M).

Kommunalrådet Lars Rosander (C) berättade om kommunens upphandlingar.

– Vi har delat upp kommunen i södra/norra för att även små företagare ska kunna vara med, exempelvis när det gäller måleri och livsmedelsområdet. Lagen om offentlig upphandling är komplicerad, menade Rosander.

Optimism

Trots en negativa befolkningssiffror var det ingen som hade svårt att peka ut Hultsfreds bästa sidor.

* Boendemiljön

* Bra service inom skola och äldrevård

* Många starka varumärken

* Föreningslivet och kulturen

– Egentligen är vi alldeles för dåliga om hur bra det verkligen har det i vår kommun, vår självbild är negativ och det är inte bra, menade en av politikerna.

Christoffer Lewinowitz fick sista ordet: – Varför ”säljer” ni inte kommunens skönhet, det kan faktiskt vara en affärsidé. Sjönära boende på nästan varje ort, det måste väl låta bra i alla storstadsmänniskors öron.