• Jenny Nilsson, försäljningschef, och Anders Magnusson, VD, firar 70-årsjubiléet hos Gerdmans med kundkampanjer och utveckling av e-handeln för framtiden. Foto: Edgar Weibull
  • Gerdmans har ett stort sortiment av kontorsmöbler. Foto: Privat

Gerdmans i Markaryd firar 70 år med sikte på att utveckla e-handeln

Det anrika Markarydsföretaget Gerdmans Inredningar firar i år 70-årsjubileum.

– Vi passar på att fira hela året med goda kundkampanjer. I samband med firandet känner vi också historiens vingslag även om vi inte på något sätt är nostalgiska utan mest riktar in oss på framtiden, som till stor del handlar om att bygga ut e-handeln och en anpassning efter kundernas önskemål, säger företagets VD Anders Magnusson.

Företaget startade en gång i Malmö men blev efter några år alltför trångbodda och flyttade verksamheten en bit in på 1970-talet till Markaryd. Den allra första produkten var en hylla som hette Gerdmanshyllan. Hyllan har blivit en klassiker och finns ännu idag med ett annat bolag som tillverkare.

– I början tillverkade vi bara hyllan men idag kommer allting från leverantörer, varav flera finns här i Sverige. Sammanlagt har Gerdmans idag 13000 produkter i sitt sortiment med kärnverksamheten i Markaryd, där både lagerhållning och försäljning sker i toppmoderna lokaler vid E4-an sedan 2008.

Idag har Gerdmans 50 anställda och en växande verksamhet som präglas av både tradition och erfarenhet. Kunderna finns mestadels i södra Sverige men företaget har försäljning även i Norge, Danmark och Finland.

Produktsortimentet har en inriktning på industri, lager och kontor. Stora delar av försäljningen sker idag via nätet.

– Vi skickar fortfarande ut vår katalog till kunderna men detta ska mera verka som en inspiration för kunderna att handla på nätet. Idag är det överhuvudtaget svårt att klara sig utan en väl utbyggd e-handel, säger försäljningschefen Jenny Nilsson.

Förändringar i kontorslandskapet

Jenny Nilsson vill framhålla att dagens kontorslandskap har genomgått stora förändringar och det betyder att Gerdmans till viss del får anpassa sortimentet efter kundens önskemål.

– Vi möter ofta önskemål från kunderna om nordisk design och dessutom ska skrivborden vara höj- och sänkbara för att motsvara ergonomiska krav i ett aktivt sittande. Vi har ofta en rörlig arbetsplats i moderna företag vilket betyder mindre skrivbord än förr. Detta är en av många förändringar i kontorslandskapet. Överhuvudtaget är intresset för heminredning stort idag och detta tar vi ofta med oss till kontoret, säger Jenny Nilsson.

Service, engagemang och kvalitet är nyckelord för Gerdmans.

– Det som står högst på agendan förnärvarande är fortsatt fokus på projektförsäljning, vilket betyder att vi tar ett helhetsansvar för hela inredningsprojektet hos kund för att skapa en bättre arbetsplats. Vi har lyckats bygga upp en fantastisk kundservice och detta håller vi på att utveckla hela tiden som en del av e-handeln, säger Anders Magnusson.

 

Fakta

Idag har Gerdmans 50 anställda och en växande verksamhet som präglas av både tradition och erfarenhet. Kunderna finns mestadels i södra Sverige men företaget har försäljning även i Norge, Danmark och Finland.