• Så smått börjar de nyinflyttade grafiska företagen känna sig hemma i Merkuriushuset i Oskarshamn. Göran Rönnerholm, vd för Grafiskt Tryck AB, har fått sin dröm uppfylld. Foto: Ossian Mathiasson
  • På invigningen kikade mellan 80 och 90 personer förbi.

Grafisk dörr har slagits upp

Förut kände de sig utspridda och trångbodda. Nu har det svängt. Fyra grafiska företag har samlats under ett och samma tak i Oskarshamn. - Detta har vi tänkt på i många år, säger Göran Rönnerholm, vd för Grafiskt Tryck AB.

Det är en dröm som har slagit in. Så känner Göran och Carina Rönnerholm ägare av Grafiskt Tryck AB några dagar efter invigningen av Merkuriushuset där fyra företag inom marknadsföring och reklam har flyttat in.

Från början, när huset byggdes 1966, var det en bilhall för Be-Ge-företagen innan Möbelcenter tog över och drev möbelaffär i många år.

I ett par år har det stått tomt och de såg sin chans.

– Vi började surra med en del företag i hopp om att skapa ett grafiskt hus. Agent Design tände direkt på idén och sedan har Rekordfabriken och Reklam och Display hakat på, säger Rönnerholm.

Just nu finns det en ledig lokal kvar.

– Den vill vi hyra ut till ett företag som har något med branschen att göra.

”Det var storstadsklass”

Under våren har CGR Fastigheter genomfört ombyggnaden.

– Vi flyttade in första maj och det är först nu alla har kommit på plats. Vi hade en lokal här bredvid förut och var väldigt trångbodda, säger han.

De hoppas kunna lyfta med nysatsningen.

– Nu kan de öppna en dörr och ha allting där. Det är så det ska vara, våra kunder kan komma in genom en dörr och få allt vad gäller reklam och marknadsföring.

Fredrik Ihse, som driver Rekordfabriken tillsammans med Peter Törnström, ser också fördelar.

– Vi kommer från en rätt anonym tillvaro där kunderna var tvungna att känna igen oss för att hitta. Nu kan vi dra nytta av att vi sitter tillsammans och satsa på riktigt, säger Fredrik Ihse.

På invigningen kom det mellan 80 och 90 personer. Responsen var övervägande positiv.

– Flera sade att det var storstadsklass och sådant gillar man att höra.

Hur ser du på framtiden?

– I huvudsak krävs det att vi bearbetar den lokala marknaden och får fler att hitta hit. Det tar alltid tid att jobba in sig, Oskarshamn är fortfarande inte mer än c.a 30 procent av vår omsättning och det är här på hemmaplan som vi vill öka, vi är ju det enda tryckeriet i stan, avslutar Göran Rönnerholm.