• Anders Svensson och Ann Johansson, två av de sju delägarna vid några av företagets fina skinn. Foto: Morgan Karlsson
  • Under processen kardas ullen för att bli fin.
  • Här slipas skinnet på baksidan för att få en fin och skön yta.
  • Eva Alexandersson tycker att det är roligt då hon varje dag får jobba med de härliga skinnen, som hon presenterar som äkta svensk naturprodukt.

Hantverk och tradition i härlig samklang

Tranås är vida känt som "skinnstaden". Tranås Skinnberedning för traditionen vidare med sina 30 anställda, och firar 100 års jubileum i år.

Det förre detta "Tranås Skinnberederi" startade 1917. Någon gång under 60- eller 70 talet flyttades verksamheten till nya lokaler i kvarteret Hackspetten.

Som mest hade företrädaren 350 anställda och arbetade med alla möjliga skinn, så som får, vilt och tyngdpunkten var då mink- och rävskinn.

Stadig ökning

Under denna tid var det många utbildade körsnärer i staden som arbetade vidare med produkterna. I dag finns det inte många kvar inom yrket.

1989 gick företaget i konkurs. Ett år senare startades verksamheten upp igen, och numera är det sju delägare till företaget som inriktat sig på skinn från får, lamm och nöthudar och till viss del även get.

De nya ägarna har lyckats med sin inriktning och under de senaste åren har de nått en ökning med 20 procent, delvis genom den ökade inrednings trenden.

– Vi är ett så kallat löneberederi, berättade Ann Johansson, en av delägarna. Detta innebär att djuruppfödarna samt övriga kunder skickar sina skinn till oss för beredning.

– Efter bearbetningens processen skickas de sedan tillbaka igen. Många av våra kunder driver egna gårdsbutiker eller dylikt där de säljer sina fina skinn till kunderna.

 – Viss försäljning har även vi själva, fast då vänder vi oss mest till utländska grossister, för att inte konkurrera med våra kunder.

Bäst under hösten

Företaget bereder många olika raser av får, fast det som är mest populärt är skinnen från det gotländska pälsfåret, med en grå lockig ull.

Detta är en unik ras för Skandinavien och säljs därför över hela världen. Även rasen Leicesters vita ull lockar många köpare.

Företaget berättade vidare att även många andra raser får otroligt fina skinn efter beredningen. Berederi innebär att pälsen sitter kvar, medan garveri är utan päls.

Vidare berättade Ann Johansson och hennes kollega och delägare Anders Svensson att skinnen också skiljer från köttfår till pälsfår, och den finaste ullen får man under hösten.

– Vi är det största berederiet i Sverige, informerade Johansson, och företaget firar 100 års jubileum i år, då vi räknar oss som en förlängning av det gamla företaget.

– Genom vår fina personal där några av de 30 anställda har arbetat här under 40 år besitter vi en stor kunskap inom branschen.

Processen

För att få ett bra skinn krävs en bra produktion genom hela kedjan från uppfödare till slaktare och beredare. Företagets vanligaste produkt under året är en tvättbar pläd med 35 millimeters ull.

Beredningen går ut på att de får in de saltade råskinnen, oftast direkt från slakterierna. Saltet är A och O för produkten annars släpper ullen.

Vidare märks varje skinn för att veta vem ägaren är. Ullen klipps till 17 millimeter för pälslängd och 35 millimeter för plädlängd. Skinnen tvättas därefter och hängs på tork.

Processen är stor och tidskrävande med många olika stationer av färgning, vaxning, slipning, kardning, beskärning med mera innan man åtta till tio veckor senare har en färdig produkt.

Ljus framtid

Varje år bereder företaget 65 000 skinn från får, lamm samt get och 300 nöthudar, där varje skinn är en naturlig produkt och därmed med egna egenskaper av päls, hud med mera.

– Detta är ett hantverk där vi tar hjälp av maskiner. Det tar ungefär två år för en nyanställd innan han eller hon lär sig hantera de olika skinnen.

– Vår framtid ser ljus ut och våra kunder önskar en helsvensk produkt som är närproducerat. Vår ledstjärna är just svenskt och närproducerat, samt att vi driver vår produktion på miljömässigt bästa sätt med korta transporter och en fossilfri produktion. 

– Nu får vi se hur vi bemöter den ökade marknaden, Avslutade Johansson