• Sådana här gamla Indian-motorcyklar känns lockande för Calle att se fram emot som pensionärsprojekt.
  • Denna brandgula skönhet har varit med över till USA, där Calle körde 400 mil med den.

Hos Calle blir det choppers av HD-maskiner

Med tillverkning av komponenter och ombyggnader till 80-100 ”choppers” per år är Calles Chopperdelar i Slätthög i Alvesta kommun marknadsledande i Sverige. Så den som ser en snygg MC med extra lång framgaffel på sommarvägarna, kan vara ganska säker på att den har utrustats i Slätthög. Också i Norge har ”Calle-ramen” blivit ett begrepp.

- Och vi ska just skicka en ram till en kiropraktor i Australien, berättar Calle Carlsson. Vi har också kunder i Holland och Tyskland men inte i Danmark. Där får man inte bygga om sina MC.

- Jag började 1975 med att bygga en ”trike” (trehjulig MC) med VW-motor, och fick den godkänd på besiktningen 1975, men firman startade jag med att tillverka framgafflar i en lokal på 300 kvadratmeter. Sedan dess har jag byggt ut nio gånger.

Kunderna är ofta egna företagare, med stadgad ekonomi. Det kan kosta uppåt en halv miljon att bygga om en MC till chopper, och det är inte direkt något bruksfordon. Mera en ”glidarhoj” att visa upp. Men det finns de som satsar på att skapa en ny marknadsnisch.

- Vi håller på att bygga om en till eldrift, och när den har fått ny kåpa av kolfiber och toppdesign ska ägaren ta ut den på mässor och testa marknaden. Det kanske kan bli något av den, tänker Calle.

Nya ramar är grunden i tillverkning och försäljning hos Calle, men firman tillverkar också bromsskivor och andra komponenter till broms- och hydrauliksystem. Ibland är det en standard-MC som ska byggas om, men det finns också nytillverkade drivpaket på eftermarknaden, så den som vill, kan bygga en ny chopper från grunden.

- 75-80 % av fordonen är Harley Davidson, säger Calle. ”Chop” betyder att ”skala av” eller ”rensa”, men nu är det populärt med stora väskor på sidorna, så då bygger man på också.

Till sommaren firar firman 40-årsjubileum, vilket han själv tycker är förvånansvärt. Hade han inte haft en son, som är intresserad av att fortsätta, hade han nog inte fortsatt att bygga ut.

- När jag pensionerar mig, kanske jag satsar på en bil, en Hot Rod. Men det troliga är väl att jag håller på lite med att renovera gamla motorcyklar. Jag har en Indian från 1923, som står och väntar. Jag får nog svårt att lägga av helt. Jag får nya idéer hela tiden och det är väl det som gör att man är entreprenör?

FAKTA Calles Chopperdelar Sweden AB

Grundat: 1975

Ägare: Carl-Gösta Carlsson

Bransch: Tillverkning av MC-delar

Omsättning: 8 mkr

Anställda: 7