• Håkan Nilsson sadlade om från träingenjör till egen företagare och butiksägare med en välsorterad butik av sportcyklar i Växjö.
  • - Hybridcykeln är ett lyft för motionärer och pendlare, säger Håkan Nilsson, cykelspecialist och innehavare av specialbutiken Bike Brothers,

Hybridcykeln ersätter bilen i innerstan

Håkan Nilsson cykelspecialist med egen butik i Växjö

Håkan Nilsson, innehavare av cykelbutiken Bikebrothers i Växjö, ångrar aldrig att han sadlade om från träingenjör till att bli egen företagare och säljare av sportcyklar.

- För sju år sedan lärde jag känna två norska bröder, som hade en cykelbutik. Jag flyttade till Norge och började jobba tillsammans med dem. Dessförinnan hade jag jobbat för Trivselhus i Vetlanda, men kom in på en ny bana i livet genom cyklingen, säger Håkan Nilsson.

Sedan tidigare hade Håkan varit en flitig cykelmotionär och det föll sig naturligt att han skulle börja sälja sportcyklar.

Själv har han erfarenhet av många cykelrace som elitmotionär inom den växande cykelsporten, bland annat har cykelspecialisten deltagit i CykelVasan och Vätternrundan.

Elitmotionär

Varje år deltar han även i motionslopp för mountainbike som hängiven tävlingscyklist. Just engagemanget i olika cykelklubbar betyder mycket för specialbutiken Bike Brothers verksamhet.

- För 5 år sedan kändes det som en brytpunkt för cykelsporten i Växjö. Då samlades cyklisterna i klubbar och allt fler började cykla ihop, vilket kändes som ett lyft.

2011 flyttade Håkan Nilsson och hans familj tillbaka till Växjö. Sedan dess driver han tillsammans med en kollega en mycket välsorterad cykelbutik på Smedjegatan.

- Med skivbromsar och många växlar har cykeln utvecklats mycket från att ha varit ett enklare fordon på 1970- och 80-talet. Idag finns dessutom hybridcyklar som ett mellanting mellan sportcyklar och vanliga cyklar. Hybriden är både sportig, lättviktig och praktisk med en bra pakethållare och vanligt styre. Den har skivbromsar och 30 växlar, vilket betyder att den lämpar sig väl för att ta sig fram och tillbaka till jobbet. Detta är ett bra alternativ till att ta bilen i innerstaden.

Håkan vill även slå ett slag för elcykeln, som kan komma upp i en hastighet av 25 kilometer i timmen och ger ökade möjligheter för många att snabbt och enkelt ta sig fram inom stan.

- Idag säljer elcykeln och hybriden mest. Detta kan ge en fingervisning till stadsplanerna att bygga fler cykelvägar i Växjö, som växer med fler än tusen invånare per år och där det ställs krav på att lösa trafiksituationen med minskad bilkörning i innerstaden, påpekar Håkan Nilsson.