• Det nya kontoret är idnelat i olika delar med både plats för arbete och möten. Foto: Sara Landstedt, Day Foto
  • Ett annorlunda kontor som utmanar konceptet med den traditionella arbetsplatsen. Foto: Sara Landstedt, Day Foto
  • Sofie Kalén och Petter Jacobs är nöjda med JSCs nya aktivitetsbaserade kontor. Foto:Sara Landstedt, Day Foto

JSC vill förändra konceptet arbetsplats från grunden

Hur gör man då för att förändra hela arbetsplatsen? Jo, man har inget vd-rum, ingen reception och väldigt få stängda dörrar. Men många olika sitt- och soffgrupper med olika grader av avskildhet.

Det var väldigt få som tyckte att de var som mest effektiva på jobbet när de satt på sin statiska arbetsplats, visade olika undersökningar som it-företaget JSC i Nässjö valde att ta fasta på. Företaget tyckte därför att det var läge att förändra konceptet arbetsplats i grunden.

Spontana möten

Ett byggprojekt såväl som en förändringsprocess för hela företaget inleddes. I mer än tre år har de anställda på olika sätt varit inblandade i processen att hitta effektivare och mer stimulerande sätt att mötas och arbeta – enskilt och i grupp. Resultatet blev ett kontor med över 200 olika typer av sittplatser men bara 27 konventionella kontorsplatser, ett vardagsrum och en kaffemaskin.

–Vi kallar det ett aktivitetsbaserat kontor, säger Petter Jacobs, en av JSC:s delägare.

–Lokalerna ska stödja sättet vi jobbar på, vilket kanske låter självklart. Men vi har grundligt analyserat, när och hur vi jobbar bäst, och varför.

På det nya kontoret hittar man inga enorma kontorslandskap, vd-rum eller ens en reception. Däremot är de cirka 1000 kvadratmeterna grovt uppdelade i en fokuszon och en pulszon. Fokuszonen är vigd för interna möten och effektivt jobb. Pulszonen är mer öppen mot besökare och kunder. Här ligger också köket och den strategiskt ensamma kaffemaskinen.

– Här mitt i entrén ska människor träffas, oavsett om det är kunder, anställda eller leverantörer. Vill du ha en kaffe måste du bege dig till torget, det går inte att smita undan för det finns ingen annan kaffebryggare, förklarar Sofie Kalén, marknadskoordinator.

– Vi vill ha fler spontana möten i vardagen, för det händer saker när vi ser varandra i ögonen, nya tankemönster sätts igång som du tar med dig in i din bubbla.

Nyligen hölls en invigning av det nya kontoret i Nässjö.

– Det vi gör här och nu kommer ha stor betydelse för hur vi uppfattas om 5-10 år. Vem och vilka vi attraherar av både kunder och medarbetare, säger Petter Jacobs.

Under tiden förändringsprocessen pågått har JSC vuxit från ca 25 personer till nästan 50 personer.