• Thomas Widstrand ser positivt på framtiden. Foto: Pressbild Troax

Jubilar satsar för framtiden

Det har varit ett minst sagt händelserikt år för Troax i Tyngel utanför Hilerstorp. Företaget, som gör säkerhetslösningar med nätväggar, har bland annat fyllt 60 år, introducerats på börsen och köpt upp en italiensk konkurrent.

För 60 år sedan startade fyra bröder ett företag som gjorde saker av tråd och nät, som till exempel kundvagnar.

– Allt sådant är borta nu, men det var embryot till det företag vi är idag som gör säkerhetslösningar av tråd, säger vd Thomas Widstrand.

Mycket har hänt under de 60 åren, och för en dryg månad sedan noterades företaget på den svenska Nasdaq-börsen.

– Det gör att vi hittills har fått cirka 4000 nya aktieägare, och det är så klart positivt ur marknadsföringssynpunkt eftersom det gör att fler är intresserade av vad vi gör, säger Thomas Widstrand.

Man jobbar mycket med att utveckla företaget, och planerar att nyanställa en till utvecklingsingenjör till företagets egen utvecklingsavdelning.

– Vi tar in önskemål från kunder och medarbetare inom ramen för säkerhetslösningar, som kan göra nätväggarna mer hållbara, säkrare eller lättare att installera till exempel.

Företaget gör också en stor investering just nu då man lägger cirka 55 miljoner på en ny lackeringsanläggning, som beräknas tas i bruk under första kvartalet nästa år.

– Många kunder vill ha sina egna färger på produkterna till exempel, och vi måste hela tiden hänga med.

En annan investering är att man har köpt en konkurrent, ett italienskt bolag.

– Vi var marknadsledande i Europa, utom i Italien, så vi köpte konkurrenten där och nu kan vi vara trygga i att vi är störst i Europa, säger Thomas Widstrand.

Troax är världsledande inom sin nisch, och när han blickar framåt ser han Nordamerika som en intressant marknad framöver. Företaget startade även en fabrik i Kina för cirka 1,5 år sedan.

– Där kommer det nog ta ett tag att växa, men i Nordmamerika finns nog den mest intressanta marknaden de närmsta åren. Det gäller bara att göra sig känd och få förtroende på marknaden.