• Christoffer Lewinowitz tillträder officiellt som regionchef den 8 mars.

Jurist från huvudkontoret blir ny regionchef i Företagarna

Företagarnas nya regionchef i Kalmar och Kronobergs län heter Christoffer Lewinowitz. Han är 30 år och kommer närmast från Företagarnas centrala juridiska rådgivningsenhet i Stockholm, där han arbetat i c:a tre år.

- Det är erfarenheterna från mina besök ute bland medlemmar i bl.a. Småland, i samband med föreläsningar och förhandlingar, som har gjort mig sugen på att komma närmare deras vardag, säger Christoffer.

Christoffer är gift med Maria och de har en dotter Lilian, som är sex månader gammal. Christoffer är född i Stockholm, medan Maria kommer från den svensktalande minoriteten i Finland.

- Min morfar kom till Sverige från Polen, därav namnet, förklarar Christoffer. Morfar drev under många år Alberts Herrmode, som han tog över från sin svärfar, och där fick jag göra mina första lärospån i företagandet.

Christoffer tillträder I mitten av mars, och kommer att känna sig för ett tag, innan familjen bestämmer sig för bostadsort. Det gäller ju att hitta en bra bas för resor i jobbet som sträcker sig drygt 30 mil på diagonalen från Västervik till Markaryd. Kalmartrakten och närheten till kust och hav är därför ett alternativ för familjen.

Christoffer är jur.kand. med examen från Stockholms universitet. Under studietiden fick han även möjlighet att studera juridik såväl i Finland som i Hong Kong och han har tidigare även arbetat på advokatbyrå och fastighetsägare.

- Förutom juridisk rådgivning har jag i det nuvarande jobbet på Företagarna också deltagit i påverkansarbetet. I en arbetsgrupp, där också polisen och kronofogden är med, arbetar vi mot bedrägerier och bluffakturor. Jag är också med i en statlig utredning som tittar på hur man kan stärka företagens rättigheter vid telefonförsäljning.

- Det juridiska kunnandet kommer jag så klart att ha nytta av också som regionchef i Företagarna, men jobbet är så mycket mera mångsidigt. Jag hoppas att kunna bidra till att vi blir fler medlemmar och att företagen ska inse att ett medlemskap är praktiskt taget oumbärligt med bl.a. den rådgivning som vi kan ge och som många fler borde utnyttja