• Konecranes Lift Trucks VD Lars Fredin noterar med tillfredsställelse att företagets truckar tar marknadsandelar ute i världen.
  • Rebecca Nielsen är ansvarig för marknadskommunikationen på Konecranes Lift Trucks i Markaryd – ett företag med långt driven kundanpassning, även om de flesta truckarna levereras i företagets standardfärg ”Sea green”.
  • ”En Reach stacker med upplyft container utanför Konecranes Lift Trucks kontor vid E4:an i Markaryd åskådliggör, vad det är för slags produktion som sker i fabriken.”

Konecranes Lift Trucks växer på höjden

Konecranes Lift Trucks i Markaryd växer på höjden, både bildligt och bokstavligt. Inte nog med att omsättningen ökar med drygt 20 % 2015. Snart drar man igång bygget av en 18 m hög monteringshall, för att få plats inomhus med slutmontering och test av masterna på truckar som framför allt byggs för hantering av containrar i hamnar och på containerterminaler.

- Vi har haft en bra utveckling och ser positivt på framtiden, så det har blivit en trång sektor i denna montering, som hittills har fått ske utomhus. Nu tar vi bort denna och ökar därmed säkerheten och förbättrar arbetsmiljön.

Det säger VD:n för Konecranes Lift Trucks, Lars Fredin, som leder ett företag med produktion i Markaryd och utanför Shanghai, med försäljning till 115 länder och egen representation i alla världsdelar. Företaget har sina rötter i statliga Silverdalens Mekaniska Verkstad, som köptes och flyttades till Markaryd 1994 av ett gäng på 9 killar från Kalmar LMV i Ljungby. 2004 såldes de till finska Konecranes-koncernen och SMV Lift Trucks blev Konecranes Lift Trucks. Man kan därför säga att såväl nuvarande Kalmar i Lidhult, Svetruck i Ljungby och Konecranes i Markaryd har sammanflätade rötter, men på marknaden agerar de i stark konkurrens med varandra och utan att avslöja för mycket detaljer om hur man lyckas med sina affärer.

Har levererat 5 000 truckar

- Vi kommunicerar inte exakta siffror för omsättning och antal levererade truckar per år, säger Lars Fredin, men han bekräftar att Konecranes har levererat fler än 5 000 truckar sedan etableringen i Markaryd 1994.

Företaget är inriktat på truckar i de tunga segmenten 10 – 100 ton, anpassade för olika ändamål. I monteringshallen växer det fram gaffeltruckar, sida vid sida med truckar för containerhantering s.k Reach Stackers och Empty Container Handlers. Varje truck monteras från början till slut av två man som har att göra i 8 dagar per truck i genomsnitt.

- Vi vill att de ska känna stolthet över sitt projekt, förklarar Rebecca Nielsen, som ansvarar för marknadskommunikationen. Varje truck är kundanpassad för sitt ändamål. De flesta har vår egen färg ”Seagreen”, men många kunder väljer en lack i sin egen kulör.

Hybriddrift sänker CO2-utsläpp

I takt med tiden har Konecranes nu börjat kommersialisera en truck med hybriddrift, diesel/el, som drar 30 % mindre diesel än en med konventionell dieseldrift.

- Den har rönt stort intresse i norra och centrala Europa, men även Australien och USA vill veta mera, säger Lars Fredin.

- Eftersom en truck går c:a 4 000 timmar om året, så sparar man in utsläpp av koldioxid som motsvarar tillväxten i 66 hektar skog, kompletterar Rebecca Nielsen.

Tillväxt gäller även för Konecranes, även om 2016 sannolikt inte kommer att visa lika stark ökning som 2015, bedömer Lars Fredin.

- Men vi tar marknadsandelar, sakta med säkert. Vi fokuserar på det vi är bäst på, de tyngre truckarna över 10 ton, och vi är idoga i att bygga ut vårt nät av distributörer och rätta partners ute i världen.

- Min bedömning är att vårt rykte som kvalitetsmedveten leverantör har stärkt oss i konkurrensen, säger han.

FAKTA/ Konecranes Lift Trucks AB

Grundat: 1959 (Silverdalen)

Ägare: Konecranes (Finland)

Bransch: Maskintillverkning (truckar)

Omsättning: 1,4 mdr 2014 (svenska enheten)

Anställda: 340 (varav 210 i Markaryd)