• Mikael Löfstedt i en av föreningens många vagnar. Foto: Emma Sellbrink
  • Vagnarna står på kö för att få lite omvårdnad inför säsongen.

Konferens som på räls

Nu kan du förflytta dig årtionden tillbaka i tiden på konferensen eller festen. Tjustbygdens järnvägsförening kör rälsbussar och ånglok på smalspåret mellan Hultsfred och Västervik, och den som vill testa en annorlunda resa kan hänga med.

VÄSTERVIK/HULTSFRED

I Förvaltnings AB Smålandsbanans verkstad vid stationen i Västervik råder det full aktivitet. Rälsbussar och ånglok ska göras klara inför säsongen.

Tjustbygdens järnvägsförening har hand om trafiken och tågen på smalspåret mellan Västervik och Hultsfred, och kör reguljär trafik på sommaren.

Men den som vill kan också chartra ett tåg för en konferens, fest eller utflykt under i stort sett hela året.

– Så länge det inte är för mycket snö så kör vi. Vi samarbetar med ett par hotell längs banan där man kan ha sin konferens till exempel, och sedan åka ut och grilla eller göra aktiviteter med oss, säger Mikael Lövstedt, Tjustbygdens järnvägsförening.

Renoverar serveringsvagn

Föreningen, som består av järnvägsentusiaster från hela södra Sverige, håller också på med att renovera en serveringsvagn från början av förra seklet.

– Den kommer inte att bli klar till den här säsongen, men tanken är att vi ska kunna ha catering med mat för 40-45 personer där sedan, säger Mikael Lövstedt.

Smalspårsbanan invigdes 1879, och föreningens äldsta vagn gick med redan på invigningståget.

– Den är fortfarande ute och rullar då och då, säger Mikael Lövstedt.

I Västervik står ett av Sveriges största smalspårslokstall med nio portar. Här är det fullt av ånglok och vagnar, men ett av rummen är tillfixat så att man kan rulla ut tåget, rulla in en röd matta och ha det som festlokal.

– Det är lite ruffigare stuk på lokalen och det är det många som uppskattar, säger Mikael Lövstedt.

Vill få fler grupper

I framtiden hoppas man utöka gruppbokningarna med till exempel fler bussgrupper som vill ta en tur med tåget som en del av en längre bussresa.

Det är mest rälsbussarna som används, men det går även att chartra en resa med ånglok. Föreningen har just nu ett ånglok i drift, men jobbar på att få igång ytterligare ett.

– Det är mycket med jobb med att köra ånglok, det är nog 32 timmars arbetstid i förberedelser bara, man måste elda på minst ett dygn innan, men det är en häftig känsla att åka med det, det är ju helt tyst i stort sett, säger Mikael Lövstedt.