Konferera mer på nära håll

Nu vill företagen konferera mer på nära håll och inte åka lika långt för sina möten. En stark trend är därmed att dagkonferenserna ökar.

Hur ser det ut allmänt med trender inom konferens och event i landet?

– Företagen ser möten som en viktig del i sin verksamhet, man är mer mån om att genomföra externa möten då man vet att det för verksamheten framåt. Därför konfererar svensken även fortsatt mycket mer än sina europeiska kollegor, sägert Pernilla Hammar, Tf VD Försäljnings- och marknadschef på Svenska Möten.

Ser det olika ut på olika platser i landet?

– Ja, vi kan dela in landet i storstadsregioner och landsbygd, där mötesanläggningar i större innerstäder eller med närhet till en större stad har lättare att attrahera konfererande företag än de som ligger längre från stadskärnorna.

Hur har trenden förändrats senaste åren?

– Det jag beskriver med en koncentration till större städer beror på att företagen inte vill spendera lika mycket tid till varje konferens; man har kortare möten och vill då inte åka lika långt. Detta kan vi se i att antalet dagkonferenser ökar, och dessa förläggs ofta i innerstäderna eller i närheten av större flygplatser dit deltagarna lätt kan ta sig med kollektiva medel.

– Har man möten med övernattning kortar man ner från två nätter till en natt och istället för från morgon dag ett till eftermiddag dag två har man möten från lunch till lunch med övernattning.

Några nyheter inom konferens och event i Sverige?

– Mer flexibla mötesmiljöer efterfrågas av många kunder idag, och här behöver anläggningarna var på tårna. Man jobbar också hårt för att nischa sig för att sticka ut jämte konkurrenterna. Exempelvis kan vi se att fler och fler mötesanläggningar satsar stort på exklusiva spa-anläggningar, för att attrahera även privatkunder.