• Från vänster Johannes Fieber, Sverigechef Lidl, Per Bolund, konsumentminister, MP. Katarina Rosenqvist, hållbarhets. och kommunikationschef Lidl Sverige, Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige och Magnus Wåhlin, ordförande MP. Växjö. FOTO: PRIVAT

Konsumentministern besökte Lidl

Konsumentminister Per Bolund, MP, gjorde ett besök i det som kommit att kallas världens grönaste nya handelsbyggnad. Ministern kunde studera en rad hållbara lösningar på Lidl Norremark och med sin närvaro bekräfta Växjöbutikens gröna rykte. Ett positivt ekologiskt avtryck blir slutsummeringen av den butikslokal som omfattar innovativa ekozoner, solceller som producerar upp till 30 procent av butikens energi samt laddstationer för elbilar och elcyklar Dessutom innehåller butiken ett energismart ventilationssystem samt LED-belysning i hela butiken som ett exempel på andra klimatsmarta inslag.

– Möjligheten att få ta del av Lidls arbete inom hållbara byggnadslösningar för handeln var verkligen intressant. I arbetet med regeringens strategi för hållbar konsumtion är en målsättning att det ska vara lätt att göra rätt och välja det som är hållbart, både för oss konsumenter när vi står i matbutiken och för företag som vill ställa om. Alla delar av näringslivet måste ta ansvar för att omställningen till en cirkulär ekonomi går så fort som möjligt, säger konsumentminister Per Bolund.

De hållbara inslagen omfattar även Lidls sortiment. Under föregående år växte det ekologiska sortimentet med 50 procent, och på den vägen är det. Svenska varor har blivit ett högprioriterat område i inköpshanteringen, detta gäller även hållbara råvaror som kaffe, te, kakao och palmolja.

– Vi är mycket glada att konsumentminister Per Bolund tagit sig tiden att besöka oss i världens grönaste nya handelsbyggnad. På Lidl har vi högt ställda ambitioner med målet att vara ledande inom dagligvaruhandeln gällande hållbarhet. Vi ser därför till hela hållbarhetskedjan, det vill säga alltifrån hur vi producerar våra varor och transporterar dem till hur vi bygger och driver våra butiker, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhets- och kommunikationschef Lidl Sverige.

 

Fakta

De hållbara inslagen har en stor betydelse för Lidls sortiment. Under föregående år växte det ekologiska sortimentet med 50 procent- Svenska varor har blivit ett högprioriterat område i inköpshanteringen, detta gäller även hållbara råvaror som kaffe, te, kakao och palmolja.