• Stället med Barbie-animationer har sålt mycket bra, berättar VD Marcus Johansson. Det är tillverkat i ”rätt” höjd för målgruppen, yngre flickor.
  • Den animerade barnfilmen ”Dumma Mej” kom ut som kampanj i Media Markt-butikerna den 7 november och packades veckan innan hos Kosta Musikprodukter.

Kosta Musikprodukter ändrar inriktning när marknaden viker

Kosta Musikprodukter AB är ett av de företag som tydligast märker av paradigmskiftet i sättet att tillgodogöra sig musik och film. När försäljningen av CD- och DVD-skivor viker, får man se sig om efter nya affärsmöjligheter. För kostaföretagets del handlar det om nya sätt att utnyttja sitt distributionskunnande inom specialvaror till varuhuskedjorna.
- Att försäljningen av CD och DVD minskar med 20 % om året beror på två samverkande trender, berättar VD Marcus Johansson. Den ena är att man laddar hem musik och film via nätet, i stället för att köpa de fysiska produkterna i butik. Den andra är att ungdomar använder allt mindre av sin tid för att lyssna på musik och titta på film. I stället är det sociala medier, dataspel och andra aktiviteter som tar över.
Kosta Musikprodukter grundades av Björn Rosander, med stöd av Bert Karlsson som skivleverantör, 1982. Sedan flytten till nuvarande lokaler i Källeskruv har man byggt ut i fyra omgångar. 1995 kom Marcus Johansson in som säljare och är nu VD och delägare med 30 % av aktierna.
- Vi har en fin marknadsorganisation med 11 säljare, som regelbundet besöker våra stora kunder ICA Kvantum, Coop Forum och Media Markt, säger Marcus. För två år sedan började vi utveckla tjänsten ”Store Quality”, där vi på uppdrag av andra leverantörer av specialvaror till varuhusen, kan följa upp hur deras produkter exponeras. Vi tar bilder och dokumenterar via nätet. De får därmed en chans att följa upp hur deras kampanjer hanteras.
Kosta Musikprodukter gör den typen av jobb såväl åt mediaföretag, typ Disney, som åt andra företag, typ Nelson Garden och Landora Färg.
- Vi satsar nu hårdare på tjänsten ”Store Quality”, framförallt inom de kedjor där vi redan finns. Det går ut på att kvalitetssäkra genomförsäljningen av en kampanj. Om en leverantör har satsat mycket på bra exponeringsmaterial, så vill man ju också ha en bra plats i butiken. Vi hjälper till att dokumentera hur deras kampanj genomförs i praktiken, förklarar Marcus.
En annan tillväxtmöjlighet ligger i att utnyttja företagets distributions- och logistikkunnande mera effektivt. Med minskat lager av CD och DVD följer att det öppnas ytor och lagervolymer som kan utnyttjas till annat, och av andra.
- Därför tittar vi nu också på att etablera ”Kosta 3PL” (tredjepartslogistik), avslöjar Marcus. Det finns säkert många företag, t.ex. näthandlare, som kan ha behov av att lägga ut den fysiska varuhanteringen och leveranserna till en tredje part, och det är där vi kommer in i bilden.
- Jag ser framtiden an med ”skräckblandad förtjusning”. Det är en utmaning att hinna med att fylla upp verksamheten med andra produkter, när försäljningen av musik och film viker. Men vi har en bra infrastruktur och det gäller att tänka ”utanför lådan”, förklarar Marcus.
Och så berättar han att den klotformiga Weber-grillen skapades av ett amerikanskt företag som under kriget tillverkat havsbojar. När kriget tog slut försvann marknaden, men man kom på att göra två halvor av klotet, som kunde användas som kolgrill. ”The rest is history”, som det brukar heta.?