• Anders Rothstein och hans Lammhults Design Group utgör moderbolag med fem anställda i möbelkoncernen, med kontor i Abstractas lokaler, där man bland annat kan se kontorsavskiljande flyttbara och ljuddämpande väggar med högt designvärde.
  • Stolen Cinema, designad av Gunilla Allard, har gett skjuts åt både hennes och Lammhults goda rykte inom möbeldesign.
  • Stolen Archals underrede följer filosofin om hållbar design, med en råvara som till 99,9 % består av återvunna aluminiumburkar.

Lammhults Design Group satsar på ”bleisure”

”Möbelcentrum i Småland”, åtta bokstäver: Lammhult. Inte så svårt för en korsordslösare från Småland. - Alla våra varumärken är kända, men ”Lammhults” är det starkast lysande i Sverige, säger VD:n i Lammhults Design Group, Anders Rothstein – fast ibland blandar man samman oss med Svenssons. Det gör ingenting. Vi ger draghjälp åt varandra, så länge båda sköter sina kort väl.
Lammhults Design Group AB (publ.), "LDG", är ett av våra 20 börsnoterade småländska företag (se sid 29) och som sådant har det inte direkt rosat aktiemarknaden. Men man har renodlat, fokuserat och effektiviserat. Nu är koncernen redo att skörda, skriver VD i årsredovisningen för 2012.
- Vi kan inte göra mycket åt den omgivande internationella osäkerheten, som kanske pågår 5-10 år till. Vi ska inte tro att vi har draghjälp av en marknadstillväxt, utan vi måste se till att ta fram rätt produkter till rätt kundkategori och i rätt prisnivå, menar Anders Rothstein.
- Framförallt får vi inte låta oss påverkas av dåliga signaler och dra ner på produktutveckling eller försäljning. Börjar man spara där, så har man nästan gett upp hoppet! Men vi ska satsa klokt, enligt våra planer och samtidigt vara följsamma och lära oss av eventuella misstag.
LDG är den mest kompletta inredningsleverantören i landet, med varumärken som Lammhults, Abstracta, Voice och Ire inom affärsområdet "Office & Home Interiors". Den sidan står i dag för knappt 60 % av omsättningen, medan "Public interiors" med biblioteksinredningsföretag i Sverige, Danmark och Tyskland står för resten. Det senare affärsområdet håller nu på att utvecklas allt mera mot inredningar och produktlösningar för offentlig konsumtion, inte bara bibliotek.
- Nyligen har vi t.ex. levererat inredning till Craig Millar i Edinburgh, Skottland, där man kombinerar reception, lounge, bibliotek och kommunal service med en lekavdelning och något som gränsar till fritidsgård för äldre barn.
- Där är ordervärdet på 2,5 mkr ungefär hälften möbler och hälften hyllor. Tidigare har en sådan affär varit 90 % hyllor, säger Anders Rothstein.
Privat och offentlig miljö flyter ihop allt mer, designmässigt, tycker han:
- Jag kallar det "bleisure", dvs. kombinationen av business och leisure (fritid). Utvecklingen går mot allt mer hemliknande miljöer. Det blir lite mera av mjukt sittande på kontoren och mera hemkänsla på hotellrummen. På biblioteken var tidigare hyllorna den viktigaste komponenten. I dag blir de mer och mer samlings- och mötesplatser, förklarar han.
Den som tittar på Ernst Kirchsteigers TV-program kunde i fjor se hur han placerade fåtöljen "Cinema" av Gunilla Allard i en renoverad kvarnbyggnad.
I årsredovisningen framhåller VD att LDG ska leverera produkter med "högt designvärde". Hur hög är egentligen designandelen av produktvärdet?
- Jag har inte tänkt så, men om jag ska gissa, så är den väldigt hög, säger Anders Rothstein. Om man skulle ställa tio stolar på rad, så skulle vi och inredningsarkitekter titta på detaljerna – hur olika delar och material möts, synliga skruvar etc. Gemene man ser kanske mest yttre form och färg.
Vad ligger i begreppet "högt designvärde"?
- Vi vill hålla en modern stil, som inte är extrem åt något håll. Man kan alltid ta fram "piedestalprodukter" som kanske drar blickarna till sig på en mässa, men som är omöjliga att sälja eller använda i större mängder.
- En god design innehåller en bra funktion, den måste vara tydlig, bygga på rätt material och hållbarhet i hela kedjan. Ett exempel är t.ex. stolen Archal där stativet till 99,9 % består av återvunna aluminiumburkar!
- Så sammantaget kan man säga att en produkt som har god funktion, är hållbar, "vacker" och kommersiellt gångbar har ett högt designvärde, summerar Anders Rothstein.
Hur viktigt är det att producera möblerna i Sverige, om man ska kunna upprätthålla denna image?
- Vi har inte så mycket "produktion" på hemmaplan egentligen, men det vi aldrig släpper ifrån oss är sömnad, tapetsering och slutmontering. En stol där skinnet är skrynkligt i skarvar, eller där sömmen är ojämn, kan vi aldrig acceptera. Däremot kan man låta gjuta ett underrede till en stol, i våra egna verktyg, i ett lågkostnadsland.
Förra året sålde LDG företaget "Scandinavian Eyewear", med bl.a. varumärket Skaga på glasögonbågar, till holländska Marchon Europé, som är USA-ägt.
- Vi hade god tajming när vi startade en inbrytning i Nordamerika 2009, avslöjar Anders Rothstein, som då var ny som VD i LDG. Vi hade en jätteutmaning att möta lågkostnadskonkurrensen i Sverige, från företag som Specsavers och Smarteyes.
- Men skandinavisk design blev populär i Nordamerika i spåren av svenska musikframgångar och Stieg Larssons Millennium-trilogi – och det smittade av sig även på designen av glasögon. Vi hade drag i försäljningen och våra planer infriades, vilket gjorde att vi kunde sälja bolaget på ett bra sätt.
Försäljningen innebar att LDG nu är fokuserat på de två nämnda områdena inom möbler och inredning och har en bra finansiell styrka. Så vad blir nästa förvärv?
- Det kommer inom något av våra två affärsområden, företrädesvis "Office & Home", men det kan vara på det internationella planet, kanske en ny distributionskanal, eller ett nytt produktsegment som vi inte har i dag, säger Anders Rothstein. Kompletterande produkter.
- Man skulle kunna se ett kontor utifrån begreppet "mötesplats" och hitta kompletteringar till den slags rum som vi redan i dag levererar till. Men vi ska inte bli inredare, utan vara en bra produktleverantör med en bra relation till användaren.
- Vi vill gå från att vara föreskrivna, till att bli självskrivna!