• Niclas Stenberg tycker det är roligt att kunna erbjuda lokalproducerade varor och tycker att nyfikenheten har ökat mera än försäljningen av ekologiska produkter, som bara ligger på 4-5 % i Sverige mot 8 % i Danmark.

Långa öppettider är lönsamt för ICA-handlaren

Även om lönekostnaden ökar kraftigt på helger och kvällar, är det lönsamt att hålla butiken öppen. Den goda tillgången på ”allt, alltid” lever handlaren väldigt mycket på. Det anser Niclas Stenberg, som utsågs av Företagarna till Årets företagare i Alvesta kommun 2014 och som driver ICA Supermarket Grytan i Moheda sedan 2000.

- Med utökade öppettider i den ”vanliga” livsmedelshandeln, har marknaden för jourbutiker minskat allt mer. ”Okynneshandeln” har ökat i den vanliga livsmedelshandeln, säger han.

Som ICA-handlare har han god hjälp av centralorganisationen, men han känner sig inte styrd av deras erbjudanden. Reklamutskicken ser ju ut som de gör, men i övrigt finns det stora möjligheter att agera självständigt, menar han.

- För mig är det viktigt att lyssna på kunderna, och köpa lokalt i den mån det finns ett utbud, säger han. Vi har till exempel bröd från Estvalls Bageri och närproducerat, hängmörat kött från Ello Livs i Lammhult och Moheda-sylt.

Tar hand om postpaketen

Nu ska han ta hand om hanteringen av postpaket i Moheda också.

- Postpaketen ökar med 20 % per år, berättar Niclas. Själva hanteringen ger inte mycket pengar, men det skapar ju ett ytterligare kundflöde i butiken.

Sedan övertagandet har Niclas byggt till butiken fem gånger. Omsättningen har fördubblats, men lönsamheten är pressad.

- Volymtillväxten begränsas av att det inte byggs några nya bostäder i Moheda, vilket gör att antalet hushåll inte växer. Så det är en ständig jakt på kostnader, säger han. Målet är att nå en marginal på 3 % före skatt, men det lyckas inte alltid.

Varje morgon kl 07:00 får han statistik från ICA:s huvudkontor i Solna, som visar en mycket detaljerad försäljningsstatistik för föregående dag, jämfört med motsvarande dag förra året. Han får siffror på volymtillväxten vecka för vecka och han kan i detalj följa vad som säljs, hur mycket det ger brutto och netto, och det triggar honom.

Eget ägande ger drivkraft

- I och med att man äger sin egen resultat- och balansräkning, så har man kniven på strupen hela tiden och det ger en stark drivkraft. Det är nog detta som gör att ICA-handlarna finns kvar, medan KF-butikerna nästan har försvunnit, anser Niclas.

Självscanning, typ Maxi, är för dyrt att införa i en mindre butik, säger Niclas, men han är nyfiken på hur ett nytt självscanningsystem, via mobiltelefonen, kommer att tas emot. Redan till hösten kan det vara igång. Tekniken finns, men håller på att testas. En annan intressant utveckling, som kan komma också till Moheda, är försäljning via Internet i kombination med hemleverans. Så även om antalet hushåll i Moheda, med omnejd, inte ökar, så kan det komma möjligheter att utvidga sin geografiska marknad på så sätt.

FAKTA ICA Supermarket Grytan

Grundat: 2000 (Stonestore AB)

Ägare: Niclas Stenberg

Bransch: Detaljhandel, livsmedel

Omsättning: 60 mkr

Anställda: 19 (12 på årsbasis)