• Kerstin Lange startade firman med sina och maken Lennarts bröllopsgåvor (400 kr) som startkapital och hennes verk har förts vidare av sonen Rolf och hans dotter Jennie.
  • Jennie Lange vill kunna erbjuda det lilla extra, som gör det mödan värd att åka en bit för att handla hos henne.

Langes säljer med annorlunda event på landsbygden

62 år efter starten är Kerstin Lange, 86 år fyllda, fortfarande aktiv i butiken i Langes i Virestad. Men nu håller hon på att överlåta ägandet till sonen Rolf, som i sin tur är på väg att överlåta rulljangsen till dottern Jennie. Och hon är redan i färd med nya grepp i marknadsföringen – senast med en modevisning i kyrkan i Virestad.

- Ligger man vid sidan av allfarvägen, får man göra vad man kan för att sticka ut, menar hon.

Langes är ett genuint familjeföretag, där Rolf är den som utåt sett fört kampen för att, mot alla odds, utveckla verksamheten.

Under 70- och 80-talen kämpade han mot Gul och Blå för rätten att sälja deras märkesjeans till lägre pris än i sta’n. Länge stred han mot Vägverket för sina skyltar vid väg 23.

Stormen Gudrun gjorde med sina 3 veckors strömavbrott att livsmedelshandeln i butiken bokstavligen rann iväg. Stormen Per knäckte teleförbindelserna, vilket omöjliggjorde att ta betalt via Babs, så försäljningen försvann.

- Och ovanpå det hade vi ett inbrott 2007 med kraftig skadegörelse, berättar han. Då orkade jag inte mer, utan var praktiskt taget ur leken i två år. Stormarna var jobbiga, men det värsta var känslan av intrång i integriteten. Nu har vi larm och rullgardinsgrindar.

Nu är Langes på uppgång igen. Med devisen ”Kvalitetskläder till rätt pris” vill man locka kunder, som söker det lilla extra och därför tycker att det är värt att åka en bit, för att hitta något annat än det som finns i kedjebutikerna.

Och varje år ska man ha minst ett event.

- Modevisningen i kyrkan var fantastisk, tycker Jennie. Bästa ”catwalk” man kan tänka sig och prästen Magnus Hedin är jättebra att samarbeta med. Näsan hela kyrkokören, 38-39 personer, deltog som mannekänger! Det speglade ju bra att det finns kläder för alla, även om vi ser olika ut.

- Det var en sjungande modevisning på temat ”Inuti och utanpå”. Gud ville vara fin, och det vill vi med, sade prästen. Han inledde så fint att allt kändes rätt.

Om det blir som Jennie vill så kommer Lili och Susie till Virestad i maj för att förgylla ett nytt event!

Jennie är ”uppvuxen i en strumplåda” som pappa Rolf uttrycker det, och hon tänker bli kvar lika länge som farmor.

- Det blir en livsstil. Så länge man har gnistan, energi och ork kvar, så ska man arbeta, tycker de allihop.

Rolf har gått i bräschen för annorlunda försäljningsgrepp.

Under den värsta märkeshysterin på 70-80-talen hyrde han sommarlokal på Öland och sålde märkesjeans till lågpris, tillsammans med Lars Knutsson (papp till Filippa K).

- Och här hemma hade vi 17 provhytter, som alltid var fulla med folk. Det var en galen tid, minns Rolf. Nu är det inte samma märkeshysteri som då.

I dag är det nästan omöjligt att undgå en kopp kaffe och en pratstund i butiken, för kunder som återkommer med jämna mellanrum.

- Här ska vara en fräsch, positiv miljö. Kunden ska alltid stå i centrum och man ska känna att man får en helhet, när man kommer hit, tänker Jennie.

Langes är i det närmaste en institution i branschen, men det skulle inte kunna gå att starta i dag, tror Rolf. Hans recept för att lyckas överleva på landsbygden är:

- Låga omkostnader, dra nytta av dragloken (typ IKEA och glasbruken) som skapar trafik på 23:an och jobba hårt.

FAKTA AB Langes Köpcenter

Grundat: 1953
Ägare: Familjen Lange
Bransch: Dam- och herrmode
Omsättning: 5 mkr
Anställda: 2 årsarbetare, totalt fem i familjen