• Mats Melander (t.v.) och Anders Andersson strävar efter att öka försäljningen för Liljas i Växjö med 150 mkr på två år.
  • Platschefen Anders Andersson (t.v.) och verkstadschefen Roy Lindström är stolta över den nya inbjudande miljön i Volvoverkstaden.

Liljas Bil storsatsar i Växjöregionen

Liljas Personbilar AB investerar för framtiden i Växjö. Med en uppfräschad bilhall och moderniserad, topputrustad serviceanläggning satsar man nu på att öka försäljningen. En ökning med 150 miljoner på två år ligger i sikte för Växjöenheten.

- Hittills går det enligt plan, berättar VD Mats Melander. Vi har ökat försäljningen med 15 % i år.

Liljas Personbilar AB, med huvudkontor i Kalmar och anläggningar på fem orter i södra Kalmar län och Öland, köpte år 2006 Davidsons Bil AB i Växjö, med anläggningar på tre orter. Tillsammans omsätter man nu 1,4 miljarder på 12-månadersbasis.

Extern och intern utveckling

Investeringarna i anläggningen omfattar också miljön på utsidan, men viktigast för att säkra försäljningsökningen är sannolikt de interna utvecklingsprojekten.

- Vi genomför ett utbildningskoncept, ”Säljresan”, där vi för in ett nytt tänkesätt, utvecklar säljtekniken, stärker den mentala inställningen och har ett uttalat kundfokus, säger Mats Melander. Och på servicesidan jobbar vi ihop med Volvo Car Sverige på att utveckla både vår serviceaffär, grossistverksamheten och tillbehörsförsäljningen.

Bilbranschen går totalt sett bra i Sverige just nu och det är en av anledningarna till att Liljas ökar starkt.

- Vi har givetvis stor glädje av att företräda ett av branschens starkaste varumärken, inser Melander och försäljningschefen Anders Andersson som nyligen utsågs till platschef i Växjö.

Volvodelen svarar för 85 % av försäljningen. Liljas säljer uppemot 6 000 bilar per år, varav 2 500 nya. Förutom Volvo är det Renault och Dacia som står på nybilsprogrammet.

Viktigt med fullservice

Den nya Volvo XC90 är flaggskeppet med ett pris på runt 800 000 kr. Det hindrar inte att man redan sålt 50 av denna modell i Växjö. Men i grunden till försäljningsökningen ligger en stark ökning på begagnat samt på försäljning av drivmedel och verkstadstjänster.

- För Liljas del är det viktigt att ha en fullserviceanläggning i Växjö, där vi äger alla delar själv, tycker Mats Melander. Vi paketerar bilägandet så att det ska vara lätt att använda och äga sin bil. Vi har en personal trivs och har god sammanhållning och det smittar av sig på stämningen gentemot kunden.

- Kunden har sin egen verkstadskontakt, säger Anders Andersson. Man kan ta direktkontakt och det är OK att gå ut i verkstaden och snacka med teknikern. Det är också en anledning till att vi byggt om där, dämpat ljudnivån och gjort hela lokalen ljusare och mer välkomnande.

Även om andra märken erbjuder en hård konkurrens på utrustningsnivå, pris och prestanda så anses Volvo leda i säkerhet.

- Det väger oerhört tungt, säger Anders Andersson. Och det är inte minst viktigt i de fall där kvinnan i hushållet är med och handlar bil. I väldigt många fall är det kvinnans röst som är avgörande, även om branschen är extremt mansdominerad.

FAKTA / Liljas Personbilar AB

Grundat: 1947
Ägare: Ingemar Andersson
Bransch: Bilförsäljning och service
Anställda: 270
Omsättning: 1,4 miljarder