• Lars Andersson visar stolt Lindvalls vinstpokal för segern i Chark-SM 2014 i klassen ”Skinnfri korv”. Lindvalls fick flest guldmedaljer av alla, som deltog vid blindtester på Chark-SM 2014.

Lindvalls Chark fyller 90 år och fortsätter växa

Fortfarande har Jan Lindvall och hans brorsdotter Sara ett delägarskap i Lindvalls Chark i Strömsnäsbruk. Tredje och fjärde generationen Lindvall för därmed familjetraditionen vidare och intar viktiga roller i organisationen som teknisk chef, respektive ekonomi- chef. Men sedan norska Leiv Vidar AS köpte majoriteten, har Lindvalls gjort ett stort marknadslyft.

- Leiv Vidar köpte 48 % 2004 och när de gick upp till 91 % 2007 blev jag ombedd att gå in som VD, eftersom Stefan Lindvall då ville lämna över, berättar Lars Andersson. Han har tidigare erfarenhet från charkbranschen inom KLS Chark, Lithells och Sibylla.

2007 låg omsättningen på 107 miljoner. 2014 landade den på 222 miljoner och tillväxten fortsätter. Den femte utbyggnaden av fabriken startar nu i november.

150 sorters korv

En förklaring till Lindvalls framgång är att man koncentrerar sig på enbart korvtillverkning. 150 sorters korv. Inga andra charkprodukter. En annan är att man är effektiv med välutbildad och engagerad personal och de bästa maskiner som finns att få tag på. Och så har man undvikit att försöka slåss med volymprodukter i detaljhandeln. Men framförallt är förklaringen ett skifte av fokus från produktion till marknad.

- 5 % av försäljningen sker direkt till butiker inom c:a 10 mils radie, men den stora delen, 70 %, går till ”fast food-kunder”, berättar Lars Andersson. Där finns bland annat Statoil i Sverige och Danmark, Pressbyrån, Preem, Biltema och från 2016 även OKQ8 i Sverige och Q8 i Danmark.

- Leiv Vidar har motsvarande kunder i Norge, men eftersom de inte åtnjuter EU:s tullfrihet har de svårare att exportera. Härifrån har vi export också till Finland, England och en del länder på östsidan, förklarar Lars.

Bara svenskt kött i Sverige

En stor kund är också IKEA, som säljer Lindvalls korv vid utgångskassorna i Sverige, Finland och Danmark samt konsumentförpackad korv i sina livsmedelsbutiker i varuhusen i hela Europa.

Lindvalls maler bara ner svenskt kött i den korv som säljs i Sverige. Vid export använder man dock tyskt kött för att kunna konkurrera. Det är mer än 30 % billigare. Man förstår prisskillnaden, då ett enda slakteri utanför Bremen slaktar 3,2 miljoner grisar om året. I Sverige slaktar alla slakterier totalt 2,6 miljoner grisar

- Vi är ett av de lönsammaste företagen i branschen, säger Lars Andersson. Men det är tack vare att vi jobbar specialiserat och att vi har klarat av att anpassa oss till kundernas önskemål. Det gäller olika egenskaper som smak och innehåll, storlek på produkt och förpackning, tillfälliga produkter och kylning/frysning.

Korv med champagne är inne

Lindvalls produktion omfattar 8 000 ton varmrökt korv om året, över 2 miljoner korvar i veckan på sju korvlinjer. För åtta år sedan låg produktionen på 3 000 ton. Nya smaker kommer fram via internt utarbetade recept, men också i samverkan med t.ex. kocklandslaget.

- Korv är inne! Jamie Oliver har öppnat en korv-restaurang vid Piccadilly Circus. ”Bubbledogs” (korv till champagne) serveras överallt i världen, säger Lars Andersson. Och svenskt kött är viktigt för hälsomedvetna kunder och hälsomedvetandet ökar.

Lindvalls tänker fortsätta att växa, men har nog gjort det stora lyftet redan, tror Lars Andersson. Med ökad miljöanpassning tankar bilarna alltmer sällan. Det gäller därför att finnas också på andra ställen än bensinstationer.

- Vi ska förfina, förädla och utveckla marknaden, sammanfattar han den närmaste framtiden.

FAKTA/ Lindvalls Chark AB

Grundat: 1925

Ägare: Leiv Vidar AS (91%), Jan Lindvall, Sara Lindvall

Bransch: Charkuteriproduktion

Omsättning: 222 mkr 2014

Anställda: 100 (90 heltid)