• Jan Lindfors, försäljningsansvarig för charkföretaget Lindvalls, tror på ökade expansionsmöjligheter för det anrika Strömsnäsföretaget. Foto: Edgar Weibull
  • Lindvalls grundades redan 1925. Idag har företaget utmärkt skyltläge vid E4.an. Foto: Edgar Weibull
  • Lindvalls har en stark historia i Strömsnäs. Foto: Edgar Weibull

Lindvalls växande charkföretag

Kvalitetstänkande i fokus för Strömsnäsföretaget

Lindvalls i Strömsnäsbruk är ett växande företag i livsmedelsbranschen, som i juni i år köptes upp av det norskägda företaget Skanza. – Idag har företaget en inriktning uteslutande på försäljningsställen som kiosk, service och bensin, säger Jan Lindfors, försäljningsansvarig i Strömsnäsbruk.

Sedan tio år tillbaka ligger företaget i ett perfekt skyltläge utmed E4-an och har successivt byggt ut verksamheten till 115 anställda.

– Idag har vi uppnått en 100-procentig täckning när det gäller distribution till centrala serviceföretag. Numera söker vi nya vägar och utvecklar verksamheten främst genom att inrikta oss på export, säger Jan Lindfors.

Samarbete med Circle K

Idag går Lindvalls utanför den svenska marknaden och har etablerat sig inom Circle K í Irland och inom flera biografkedjor i England.

– Dessutom exporterar vi till finska Rejtan, som driver Pressbyrån och SevenEleven. Sedan länge levererar Lindvalls även till IKEA.

Svensk kvalitet

I Lindvalls produkter ingår endast svenskt kött. Kvalitetstänkandet är högt och produkterna är certifierade enligt ISO 20 000.

– Vi har starka rötter i Småland och Strömsnäsbruk sedan 1925. Logistiken är en grundpelare för vår verksamhet och vi siktar på att utveckla exporten ytterligare av våra charkprodukter, säger Jan Lindfors, som kom till Strömsnäsföretaget från Pågens i Malmö för ett år sedan och nu driver på den nya utvecklingen mot exportmarknaden av småländska charkvaror.

 

Fakta

Lindvalls i Strömsnäsbruk ägs numera av norska Skanza. Företaget har 100-procentig täckning till centrala serviceföretag.