Marknad med cirkusartister

Nyligen var jag och familjen på en marknad där cirkusartister visade upp sina färdigheter. På plats fanns en lindansare som hade spänt upp sin lina mellan två byggnader. Det såg så enkelt ut på avstånd där kvinnan och mannen kom gåendes på linan mellan de två byggnaderna.

De fick det att verka så lätt att jag fick känslan av att jag självklart skulle mäkta med det här konststycket. Med största sannolikhet skulle resultatet dock inte bli succé utan snarare platt fall. Precis som i fallet med lindans kan det lätt bli platt fall när det gäller implementation av kommunikationsverktyg. Med alla kraftfulla verktyg kan felaktig implementation leda till negativa resultat. I min roll ser jag ofta att företag gör tunga investeringar i sofistikerade kommunikationslösningar utan att utnyttja dess fulla potential.

Vad går fel? Jag kan gå till mig själv och till hur jag använder min smarta telefon, använder jag dess fulla potential. Knappast!! Jag använder kanske 50 % av allt i telefonen.

Verktyg ska göra arbetet enklare. Detsamma gäller inom it, telekom och andra investeringar man gör. Det enkla är ofta det geniala.

Allt för ofta stöter jag på företag som har skaffat sig en applikation eller lösning som är svår att förstå och krånglig att hantera. Det är ett tecken på att leverantören eller operatören inte förstått vad du, deras kund, velat ha. Skicka då genast tillbaka investeringen till leverantörens ritbord. Det är många utvecklare saknar erfarenhet från den bransch och verksamhet som man säljer till. Det ger en dålig matchning mellan vad utvecklaren tror behövs och användarens faktiska behov. Då blir det enkla istället svårt. Användarvänlighet är a och o för att uppnå tidsbesparing.

Varje medarbetare ska kunna agera oberoende och uppleva att hen själv äger processen.

Yrkesstolthet är en fantastisk framgångsmotivator. Och med dagens intelligenta verktyg kan faktiskt medarbetare bli mer självständiga och mer engagerade om man tillämpar verktygen rätt och får alla medarbetare att förstå vinsten med investeringen.

Här upplever jag att ett av de större problemen uppstår om man inte verkligen ser till att lösningen är anpassad till verksamheten. Det värsta som kan hända är att man utvecklar en lösning som sedan ingen använder. Allt för ofta har jag stött på just det.

Att falla är egentligen inte problemet för de som går på linan mellan byggnaderna. Det är den otäcka kraschen på marken. Samma sak i arbetslivet och i företagandet.

Att investera i något som inte ger fördelar är "scary" och kan leda till ett fall men det leder inte till en kraschlandning. Att inte ta till sig den nya tekniken och de fördelar som finns med den är riktigt "scary" och det leder på sikt till kraschlandning vilket man inte kommer hel ur.

Så mitt budskap är att ta till er ny teknik oavsett vilken bransch ni är i, våga implementera det i er organisation. Det som inte funkar skicka tillbaka det och be leverantören göra om och göra rätt. Det som verkar lätt på håll kräver en massa planering och övning.

Men ny teknik och nya kommunikationsmedel är här för att stanna, lika bra att falla och testa vingarna innan man står inför en kraschlandning.

Glad sommar till er alla!

 

Frida Boklund

t.f. regionchef Företagarna

Kalmar & Kronoberg