• Per Hellberg har erfarenhet som säljare och VD inom konsumentelektronik och spelbolag på nätet – en bransch med mycket högra krav på säkerhet och betalningslösningar, vilket passar bra också i Readlys affärsmodell.

Mer än 100 tidskrifter, till priset av två – via ny app från växjöföretag

Redan drygt ett halvår efter lanseringen av sin svenska ”app” är Readly i Växjö på väg att ta grepp om världsmarknaden för läsning av tidskrifter via Internet. Nedladdning görs till en läsplatta eller smart phone och på den svenska appen finns över 100 titlar. Nu är USA-lansering på gång.
- Där finns en fjärdedel av den globala omsättningen av magasin och en fjärdedel av alla läsplattor, så lyckas vi där så är det klart, säger VD:n i Readly International AB, Per Hellberg, och syftar på den affärsmässiga succén.
Readly drogs igång av växjöprofilen Joel Wikell, som är närmast en legend efter sina tidigare framgångar som tidskriftsförläggare och företagsbyggare med f.d. Boss Media som starkast lysande Internet-framgång. Med Boss Media skapade han dels framgångsrika lösningar för casinon och andra spelformer via nätet. Bolaget börsnoterades, men köptes sedan upp av utländska intressenter.
- Tidskriftsförlagen är luttrade av tidigare försök. Men Readlys affärsmodell har tagits väl emot, berättar Per Hellberg. Förlagen har inte sett något liknande hos andra programvaruleverantörer. Den kräver inget extrajobb för förlaget, utan man skickar samma datafil och annonsfil till oss som man skickar till sitt tryckeri. Man får bara in mer pengar än tidigare, för samma jobb.
Readly tar ut 99 kr/mån för ett abonnemang på den svenska appen och då får man läsa och ladda ner hur många tidskrifter och artiklar man vill.
Förlagen får betalt enligt ett poängsystem baserat på vad användaren läser och hur länge han är inne. Nyare material ger mer poäng än äldre.
- Detta stimulerar förlagen att komma ut oftare och det ger dem en oerhört bra grund för bedömning av vad folk vill läsa, vilka skribenter som uppskattas mest, vilka ämnen som är mest aktuella etc. Man kan analysera vem som läser vad. Information som förlagen tidigare har drömt om att få tillgång till, säger Per Hellberg.
Antal användare och omsättning är inget som han vill avslöja, men han säger att Readly hittills överträffat alla sina egna prognoser. Priset per månad är lagt på den nivå som konsumenterna i snitt är beredda att lägga på tidskrifter – men nu får de tillgång till så många fler, på den plats de är och via det medium (läsplattor) där allt fler befinner sig. Efter fem sekunder kan du börja läsa magasinet och efter 30 har du laddat ner hela.
Bolaget har huvudkontor i Växjö och det är en bra plats, anser han.
- Här finns en enormt stark kompetensbas, tack vare universitetet och många andra IT-företag med duktiga programmerare.
- Vi behöver fler programmerare för att lägga på nya funktioner, men annars krävs det inte så mycket ytterligare resurser på den sidan för att växla upp till fler marknader, när man väl har gått ut andra gången. Men på varje ny marknad behövs ett försäljningskontor och i USA har vi etablerat oss i Florida. Det är en bra bas även för en framtida expansion i det spansktalande Syd- och Mellanamerika. Vi är också på väg att etablera oss i Tyskland och England.
Readly har bidragit till att tidskriftsbranschen ser en möjlighet till fortlevnad på nätet, i en värld där papperstidningar får det allt svårare. 98 % av användarna av appen är inte tidigare prenumeranter av pappersmagasin. De blir nya läsare och kan komma att bli räddningen för en pressad bransch, där antalet läsare är avgörande för annonsförsäljningen och därmed överlevnaden.