• Tusentals besökare strömmade till husvagnsmässan på Elmia. Försäljningen går uppåt i år. Foto: Henrik Simonsen
  • De stora aktörerna på marknaden presenterade sina nyheter för nästa år, husbilarna ökar. Foto: Henrik Simonsen
  • Linda Strömberg, reklamchef på Adria, ser ljust på husvagnsmarknaden. Foto: Henrik Simonsen

Miljardsuccé för husvagnsmässa

Affärer för över en miljard påbörjades på husvagns- och husbilsmässan på Elmia i Jönköping i september. Mässan står för en stor del av återförsäljningen.

Husvagnsmässan lockade många besökare. Polisen gick till och med ut och varnade för trafikstockningar under mässans toppdagar.

För branschen är mässan viktig. Alla de stora aktörerna bidrog med sina senaste nyheter och modeller och det är synbart att det är en bransch som är på väg tillbaka det handlar om.

Innan mässan genomfördes en undersökning bland branschens tio största tillverkare som tillsammans står för 80 procent av marknaden. Undersökningen visade att tillverkarna tror att försäljningen av husvagnar och husbilar kommer fortsätta uppåt och vara på väg mot rekord.

Obefintlig oro

– Oron inför framtiden är nästan obefintlig. Säljtrycket på mässan bekräftar branschprognosen, 20 procent av branschens årsförsäljning har skett de här dagarna, säger Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn Husbil.

Säljsamtalen kring borden vid tillverkarnas olika montrar var många och totalt handlar det om affärer för över en miljard som påbörjats.

35 000 besökare

Totalt kom 35 242 besökare (arrangörerna hade dock räknat med mer än 36 000 besökare) för att titta på 151 utställares fordon och produkter på en mässyta av 33 016 kvadratmeter.

När det gäller antalet nyregistrerade husvagnar visar siffror från januari till och med augusti i år en ökning med drygt sju procent jämfört med samma period 2013. Husbilsförsäljningens tidigare toppnotering är från 2011. Då såldes 3 177 husbilar mellan januari och augusti. Motsvarande siffra för i år är 3 239 husbilar.

Enligt Jörgen Nyström handlar det inte längre om campare som köper husvagnar och husbilar. Det är den digitala revolutionen och krav på rörlighet som slagit igenom också i husvagnsbranschen.

Plåtbilen

Samtidigt växer också plåtbilen på marknaden, en van eller lätt lastbil med skjutdörrar på sidan.

Det här är inte campare, utan de som vill kunna röra sig mobilt och kunna stanna var man vill. Vi har idag ett förändrat beteende där vi är mer rörliga. Vi har ett ökat behov av att vara mobila och träffas i det verkliga livet. Genom nätverk, grupper och communities på nätet vet vi exakt var och när de aktiviteterna som vi är intresserade av pågår, därmed bor vi fler nätter från hemmet och behöver en smart boendelösning, säger Jörgen Nyström om branschens förändring.

Firar 50 år

På mässan deltog bland andra Tenhultsbaserade Kabekoncernen med sina märken Kabe och Adria.

Adria firar 50 år nästa år och tog lagom till mässan fram en jubileumshusvagn som köparen själv kan färgsätta och formge.

Linda Strömberg, reklamchef på Adria, hoppas att modellen, som verkligen sticker ut, kan bli en succé. Hon ser också ljust på marknaden.

– Det är ett uppsving. Det har varit ett bra år. Det har bara gått bättre och bättre, säger Linda Strömberg.

Adria lanserade under mässan också sin panoramavagn med ett stor takfönster.

Huvudmärket Kabe passade på att lansera en nydesignad interiör på mässan. För Kabe AB har året börjat bra med en vinst på drygt 20 miljoner under första kvartalet och en omsättning på knappt 350 miljoner kronor.