• Linnéa Lönnqvist och hennes fyra medarbetare på Resia-butiken i Växjö utgör ett av företagets 55 försäljningskontor.

Nu ökar konferensresandet – boka i tid!

Affärsresor och konferenser visar en stigande trend, i takt med att konjunkturen förbättras. - Efter semestern är det mycket kick-off-arrangemang men senare på hösten ökar kundevenemangen, säger Linnéa Lönnqvist, som är resebyråchef på Resia i Växjö. Men innehållet i resorna är väldigt olika från kund till kund.
På våren dominerar interna företagsevent och inslag av nöjen, medan hösten är mer affärsorienterad. Men företagsmarketing bedrivs hela året.
- Vi ser en uppåtgående trend för grupp- och konferensresor, men man bokar ganska nära inpå. Det vore bättre om man var ute i god tid, för då ökar chansen att få ner kostnaderna, tycker Linnéa.
Resia utsågs på TUR-mässan 2013 till Bästa affärsresebyrå för sjätte gången. Omdömet fälls i en omröstning bland 3 000 kundföretag. Ett vinnande koncept har varit bredden i verksamheten:
Privata (semester)resor, affärsresor och ”MEK” – Möten Event och Konferens.
Spanien, Italien och Tyskland är, liksom Norge, länder som ofta återkommer i beställningarna.
Resia samarbetar med agenter i olika länder för att sätta samman lämpliga program, vid sidan av själva konferensen, och det kan handla om fotboll, vin- och matupplevelser, sightseeing eller annan rekreation.
- Ofta är huvudskälet till en utlandskonferens att man skall besöka systerföretag, kundföretag eller leverantörer och så kompletterar man med trevliga aktiviteter runt detta, förklarar hon.
Det är ofta billigare att hitta bra hotell i städer som Prag och Budapest, men i städer som Rom, Paris, London och Berlin ligger priserna normalt högre, men det varierar mycket från hotell till hotell och mellan olika datum.
Konferenser och resor i samband med konferenser är avdragsgilla i företagets deklaration, men den tid som ägnas åt program som är till nytta för det arrangerade företag måste uppgå till minst 6 timmar per konferensdag. Inslaget av rekreation och nöjen får inte vara ”för stort”.
Finns det någon ekonomisk smärtgräns för kostnaden per person, ur företagens synvinkel?
- Nej, det beror helt och hållet på vad man gör, säger Linnéa Lönnqvist. Ofta finns det en budget för hela resan och den beror ju av man som ska ingå.
Hon vill gärna ge några goda råd till konferensköparna:
• Att vara ute i god tid är A&O. Då är det större chans att få bra priser.
Klargör syftet med konferensen så kan resebyrån hjälpa till med goda tips och idéer
• Planera noggrant.
För arrangerande konferensanläggningar pekar hon på några krav, som bör vara självklara:
• Ordning och reda
Koll på att innehållet i servicen stämmer med bokningen och att tekniska prylar fungerar
Att rätt antal rum och fördelning av dessa är reserverade. ?