• Patrik Olderius vid Munksjöns strand i centrala Jönköping.

Ny vd för Destination Jönköping

”Det pirrar i magen”

I mitten av augusti tillträdde Patrik Olderius som ny VD på Destination Jönköping AB. ”Det pirrar i magen”, säger han om nya jobbet.

52-årige Göteborgsbon Patrik Olderius kommer närmast från färjerederiet Stena Line och rollen som marknadschef. Där hade han uppdraget att genom destinationsmarknadsföring och upplevelsekommunikation få fler från Sverige att upptäcka Polen och förändra bilden av Polen i Sverige. Han var också linjemarknadschef för Stena Lines Polenfärjor med bas i Karlskrona från 2008. Nu är det Jönköping som ska upptäckas.

Olderius var en av 80 sökande till tjänsten.

Patrik Olderius menar att det finns stor potential att utveckla Jönköpings kommun som destination. Starka varumärken och orter som Taberg, Vättern, Gränna, Visingsö , Husqvarna, Elmia och HV71 finns redan på plats.

Offensivt marknadsarbete

– Jag ser fram emot att driva ett offensivt marknadsarbete för att få ännu fler att inse att Jönköping är en fantastisk stad. Här finns en stor potential med läget, miljön och allt som fyller ett varumärke och gör en destination attraktiv, säger Patrik Olderius.

– Attraktivitet är en strategiskt mycket viktig fråga för hela kommunen och det var också därför vi valde att lägga Destinationen Jönköping AB så nära kommunledningen som möjligt för att visa hur viktiga frågorna är. Vi har fått ett fantastiskt gehör för VD-tjänsten och Patrik är mycket kompetent person som kommer driva bolaget och varumärket Jönköping framåt, säger Mats Green, kommunalråd och styrelseordförande Destination Jönköping AB i ett pressmeddelande.

Stimulerande

– Det är en otroligt stimulerande utmaning som jag går in i med skräckblandad förtjusning. Det pirrar i magen, säger Patrik Olderius vars direktiv från ägarna i Jönköpings kommun är att visualisera bilden av Jönköping.

De tidigare nämnda varumärkena och platserna finns redan men det är dags att gå ett steg vidare.

– Att lyfta fram ej tidigare kända egenskaper, säger Patrik Olderius och nämner Jönköpings gamla ök/smeknamn Smålands Jerusalem som något att faktiskt ta fasta på och visa upp det positiva med.

Där handlar det bland annat om organisationsförmågan bland Jönköpingsborna som Patrik Olderius tänker på.

– Vi ska vara stolta och börja brösta upp oss, säger Patrik Olderius.

Snabbtåg

Regeringen (den Alliansledda) har beslutat om att en järnväg för höghastighetståg ska byggas, först och främst mellan Göteborg och Stockholm över Jönköping. Järnvägsbygget som ligger ett antal år framåt i tiden väntas få enorma följder för Jönköping och stadsutvecklingen.

– Vi kommer bli ett nav, säger Patrik Olderius.

Jönköping som nav kommer också innebära fler resor och besök till och från Jönköping i framtiden. För att handskas med frågor och utveckling kring snabbtågen kommer det med största sannolikhet att bildas ett särskilt separat utvecklingsbolag specifikt för den nya järnbanan.

Jönköping ligger dock redan kring en annan snabb transportled, motorvägen E4an. Läget är unikt för stora svenska städer att motorvägen löper genom hela kommunen nära de stora attraktionerna.

– E4an har sina otroliga fördelar, en nerv som går rakt genom oss, säger Patrik Olderius.