• Verktygschef Mattias Molin och produktionschef Johan Herbertsson på Lundbergs pressgjuteri. Foto: Henrik Simonsen
  • Marcus Johansson, försäljningsansvarig på Weland. Foto: Henrik Simonsen
  • Projektet Så nätt var en av sevärdheterna på mässan. Foto: Henrik Simonsen

Optimism i industrins Mecka

I mitten av november anordnades årets upplaga av Elmia Subcontractor i Jönköping, en av världens största mässor för underleverantörer. Det var en mässa som gick i optimismens tecken och en mässa fylld av möjligheter till att hitta nya affärspartners.
Totalt hade mässan I år over 15 300 besökare och närmare 1200 utställare från 29 länder. Över en fjärdedel av besökarna kom från utlandet och Portugal och Serbien hade för första gången nationsmontrar på mässan.
Elmia Subcontractor firade i år 30-årsjubileum och det står klar att en mässa inte längre främst är till för att sälja utan för att knyta kontakter och skapa förutsättningar för affärer.
– Det sker inte bara mellan utställare och besökare, utan i högre utsträckning även mellan utställare och utställare, kommenterar Subcontractors projektledare Karla Eklund.
Subcontractor gästades av bland andra näringsminstern Annie Lööf (c) som bland annat deltog i en debatt om industri och småföretagande och hon frågades ut om de nationella samtal hon för med industrins parter.
– Positiva tongångar på Elmia. Industrin möter utmaningar och konkurrens men den framtidstro som många av företagen gav idag ingjuter hopp. En riktigt bra dag i industrins Mecka, sammanfattar Annie Lööf mässan.
Framtidstron redovisades av bland andra företrädare för Teknikföretagen, FKG (branschorganisationen för leverantörer till fordonsindustrin) och Sinf (Svensk industriförening) som på mässan presenterade sina prognoser för nästa år.
Teknikföretagen räknar med produktionsökning på fyra procent nästa år. Bland FKGs underleverantörer ser nästan 90 procent positivt på framtiden. Nästan hälften av underleverantörerna på Sinf tror att orderingångarna ökar.
– Den mest glädjande förändring jag har upplevt, är Sinfs vd Anders Ekdahls kommentar.
Många småländska företag ställde ut på mässan och de bekräftade just möjligheterna till att knyta nya kontakter som främsta anledning till närvaron på mässan. Cirka 30 av de småländska företagen fanns samlade i en egen Smålandsmonter, några företag i en Gnosjömonter och ett stort antal i egna montrar.
– Vi har gjort många kontakter, berättar Marcus Johansson, försäljningsansvarig inom Welandkoncernen i Smålandsstenar.
– Vi är här för att knyta kontakter och etablera närvaro, förklarar Johan Herbertsson, produktionschef på Lundbergs Pressgjuteri i Vrigstad och berättar om de förändrade förutsättningarna i branschen där det finns allt färre aktörer och där det sätts allt mer press på underleverantörerna.
– Kunderna efterfrågar ännu högre flexibilitet. Men det känns kul. Vi måste vara beredda att lämna mässan när som helst för att åka hem och starta upp en ny maskin, säger Johan Herbertsson.
Nytt för i år på Subcontractor var en ännu starkare koppling Tyskland, Sveriges kanske viktigaste handelspartner. Subcontractor lyckades knyta till sig Region Berlin-Brandenburg som partner. Med det följde att tyska storbolag som Mercedes-Benz, Bombardier och Magna Steyr kom till mässan för att knyta svenska kontakter. Företrädare för bolagen uppges ha blivit imponerade av svenska underleverantörerna varav många, inte minst de småländska, verkar på en marknad med hård konkurrens från så kallade låglöneländer.
– Vi kan lära oss mycket av det svenska sättet att jobba. Ni fokuserar på att hitta smarta lösningar medan tyskar är mer problemorienterade. Vi har hittat många intressanta uppslag, kommenterar Waldemar Raaz, chef på Magna Steyr Fuel & Battery Systems, i ett pressmeddelande.
Innovationer fick också stort utrymme på årets mässa. Inte minst genom mässeventet Innodex där nya unika produkter och material och innovativa lösningar visades upp, bland annat 3D-printade produkter.
En av sevärdheterna inom innovation var också projektet Så nätt där biltillverkare, underleverantöre och högskolor samarbetat med att bygga en Volvo som väger under ett ton. ?